Oregon na Jazz Jamboree

Amerykański kwartet Oregon będzie niewątpliwie największą gwiazdą festiwalu Jazz Jamboree - pisze Marek Dusza

Aktualizacja: 05.11.2010 09:58 Publikacja: 05.11.2010 09:57

Kto nie słyszał zespołu Oregon na żywo, powinien to zrobić koniecznie, bo drugiego takiego w histori

Kto nie słyszał zespołu Oregon na żywo, powinien to zrobić koniecznie, bo drugiego takiego w historii jazzu nie było i nie ma

Foto: Materiały Promocyjne

Zespół rzadko koncertuje, a teraz okazją do występów jest wydanie nowej płyty „In Stride” przez włoską wytwórnię Cam Jazz. Gitarzysta Ralph Towner, grający na oboju i saksofonach Paul McCandless, kontrabasista Glen Moore i perkusista Mark Walker są zajęci własnymi projektami, ale tylko razem tworzą unikalne brzmienie będące pomostem między improwizowanym jazzem a muzyką kameralną. Dzięki temu, że w skład grupy wchodzą wybitni wirtuozi, każdy ich album, koncert jest wydarzeniem i każdy jest inny.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/temat/377966_Jazz-Jamboree.html]Czytaj więcej o Jazz Jamboree[/link][/wyimek]

Oregon założyło w 1970 r. czterech członków awangardowej formacji Paul Winter Consort: Towner, Moore, McCandless i grający na instrumentach perkusyjnych Collin Walcott. Od początku swej działalności tworzyli oryginalną muzykę. Wykształceni klasycznie, z zamiłowania improwizatorzy poszukujący nowych dźwięków, rytmów i harmonii, sięgali po inspiracje do Azji i Afryki. Podczas gdy z Paulem Winterem grali w różnych stylach, od baroku do bossa novy, w grupie Oregon udało im się dokonać syntezy i wypracować własny, niepowtarzalny styl.

Pierwszy album zatytułowali „Music of Another Present Era” (1972), co było odpowiedzią na często zadawanie im pytanie: jaką muzykę wykonujecie. To była improwizowana muzyka współczesna, która z powodzeniem mogła się znaleźć na każdym festiwalu jazzowym, w programie Warszawskiej Jesieni czy innych festiwali prezentujących awangardowe nurty.

Na każdej następnej płycie melodyjne tematy „śpiewane” przez obój sąsiadowały z freejazzowymi improwizacjami i utworami o klasycznej konstrukcji. Słuchacz mógł odnieść wrażenie, że uczestniczy w procesie tworzenia nowego stylu, którego nie da się z niczym porównać.

Dziś trudno wybrać najlepsze albumy zespołu. Było ich wiele, ale z pewnością wyróżnić należy „Out of the Woods” (1978), „In Performance” (1980) i dwie płyty nagrane z gośćmi: „Together” z perkusistą Elvinem Jonesem oraz „Violin” ze skrzypkiem Zbigniewem Seifertem. Specjalny rozdział tworzą nagrania zrealizowane dla wytwórni ECM Records, również te po śmierci Walcotta.

Kiedy do zespołu dołączył młody perkusista Mark Walker, muzyka Oregonu stała się bardziej rytmiczna i łatwiejsza w odbiorze. Grupa zyskała nowych fanów, a kto nie słyszał zespołu na żywo, powinien to zrobić koniecznie, bo drugiego takiego w historii jazzu nie było i nie ma.

[i] Jazz Jamboree 2010: Oregon, Teatr Polski, ul. Karasia 2, bilety: 40 – 130 zł, rezerwacje: www.eventim.pl, www.ebilet.pl, sobota (6.11), godz. 20[/i]

Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku