Mieczyslaw Weinberg i jego Pasażerka wydarzeniem roku

Mieczysław Weinberg i jego Pasażerka w Operze Narodowej wydarzeniem roku, Piotr Beczała i Łukasz Borowicz są najbardziej zapracowani

Aktualizacja: 27.12.2010 09:17 Publikacja: 23.12.2010 07:54

Agnieszka Rehlis (Lisa) w „Pasażerce” Mieczysława Weinberga, Opera Narodowa

Agnieszka Rehlis (Lisa) w „Pasażerce” Mieczysława Weinberga, Opera Narodowa

Foto: Forum, Jak Jakub Ostałowski

Poza Chopinem mamy wielu kompozytorów różnych pokoleń. Ten rok był ważny dla 32-letniej Agaty Zubel. Opera Narodowa wystawiła jej opero-balet „Between”, a na Warszawskiej Jesieni odbyło się prawykonanie III Symfonii – precyzyjnie skonstruowanej, dramaturgicznie wyrazistej i odważnie poszukującej nowych brzmień.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/temat/582323-Kultura-2010.html]Czytaj więcej Kultura 2010[/link][/wyimek]

Przytłoczeni chopinowskimi obchodami mogliśmy nie zauważyć 100. rocznicy urodzin Romana Maciejewskiego. Tymczasem w katedrze Westminster w Londynie odbyło się wykonanie jego wielkiego „Requiem”. Koncert, który znalazł się w programie Polska! Year na Wyspach Brytyjskich, „The Times” uznał za jedno z wydarzeń sezonu.

Odkryciem roku była jednak twórczość Mieczysława Weinberga, urodzonego w Warszawie, który dorosłe życie spędził w Związku Radzieckim. Jego operę „Pasażerka” znakomicie przyjęto na festiwalu w Bregencji. Spektakl, który powstał w koprodukcji z Operą Narodową, zrealizował wybitny Brytyjczyk David Pountney.

Polskie teatry stają się partnerami w międzynarodowych przedsięwzięciach i zaczęły też doceniać rodzimy repertuar współczesny: odbyło się sześć prapremier polskich oper, co jest absolutnym ewenementem. Dostrzeżono też, że opery komponowali nie tylko Verdi i Puccini, ale Dvořak, Martinu czy Xenakis. Najciekawsza była „Katia Kabanova” Janačka w Operze Narodowej w inscenizacji Amerykanina Davida Aldena.

Oprócz zagranicznych gości zapraszano młodych polskich reżyserów: Maję Kleczewską (Warszawa), Michała Zadarę (Warszawa i Wrocław) czy Ewelinę Pietrowiak (Wrocław i Gdańsk). Porażką okazał się jedynie operowy debiut Agaty Dudy-Gracz w plenerowej „Cyganerii” w Poznaniu.

Polacy byli obecni na zagranicznych scenach. W Tel Awiwie Mariusz Treliński pokazał „Damę pikową”, publiczność Bilbao oglądała „Ernaniego” Michała Znanieckiego (koprodukcja z Teatrem Wielkim w Poznaniu). Krzysztof Warlikowski wywołał kontrowersje uwspółcześnionym „Makbetem” w Brukseli i ironicznym „Żywotem rozpustnika” w berlińskiej Staatsoper.

To był rok sukcesów śpiewaków: Aleksandry Kurzak, Andrzeja Dobbera, Mariusza Kwietnia, Tomasza Koniecznego, Artura Rucińskiego, ale gwiazdą numer jeden pozostaje Piotr Beczała. W świecie aktywny był Krystian Zimerman, a 29-letni dyrygent Krzysztof Urbański został dyrektorem symfoników w Trondheim i podpisał kontrakt w Indianapolis. Będzie najmłodszym szefem orkiestry w USA.

Z zagranicznych gwiazd – poza wspaniałą Marthą Argerich na festiwalu „Chopin i jego Europa” – absolutnym hitem były symfonie Beethovena zagrane przez Kammerphilharmonie Bremen pod batutą Paavo Järviego (Festiwal Beethovenowski).

Pierwszą batutę w kraju należy przyznać Łukaszowi Borowiczowi, pracującemu z Filharmonią Poznańską, teatrami w Krakowie, Łodzi i Warszawie i szefowi Polskiej Orkiestry Radiowej. Finansowa zapaść publicznego radia sprawiła, że los zespołów PR jest niepewny. On tego nie dostrzega. Pięciogwiazdkowe recenzje w Europie zdobyły utwory Andrzeja Panufnika, które nagrał ze swą orkiestrą dla niemieckiej firmy cpo. Polska Orkiestra Radiowa partnerowała też Piotrowi Beczale na płycie Orfeo. W kraju uznanie zdobyły jego albumy z „Marią” Statkowskiego i „Przygodą króla Artura” Bacewicz.

[i]Piotr Beczała, Slavic Opera Arias Orfeo[/i]

[i]Andrzej Panufnik, Symphonic Works, cpo[/i]

[i]Roman Statkowski, Maria, Polskie Radio[/i]

[ramka][srodtytul]Zachwyty[/srodtytul]

„Pasażerka” Mieczysława Weinberga, reż. David Pountney

Koprodukcja Opery Narodowej i festiwalu w Bregencji, odkrycie znakomitego kompozytora i jego wielkiego dzieła o Auschwitz

Paavo Järvi i dziewięć symfonii Beethovena

Wydarzenie nie tylko Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego, rzadko zdarza się tak świeże spojrzenie na dobrze znaną klasykę

Agata Zubel III Symfonia

32-letnia kompozytorka potwierdziła swą artystyczną dojrzałość

[srodtytul]Rozczarowania[/srodtytul]

Plenerowa „Cyganeria” Giacomo Pucciniego w Poznaniu

Próba przeniesienia starej opery we współczesną scenerię proletariackich slumsów obnażyła reżyserską nieporadność Agaty Dudy-Gracz

Sytuacja muzyki w Polskim Radiu

Kolejna ekipa zarządzająca poszukiwała wyjścia z finansowej zapaści kosztem audycji muzycznych i budżetów orkiestr

Koncerty Nowojorskich Filharmoników w Warszawie

Nowy szef słynnej orkiestry nie dorównuje swym wielkim poprzednikom[/ramka]

Poza Chopinem mamy wielu kompozytorów różnych pokoleń. Ten rok był ważny dla 32-letniej Agaty Zubel. Opera Narodowa wystawiła jej opero-balet „Between”, a na Warszawskiej Jesieni odbyło się prawykonanie III Symfonii – precyzyjnie skonstruowanej, dramaturgicznie wyrazistej i odważnie poszukującej nowych brzmień.

[wyimek][link=http://www.rp.pl/temat/582323-Kultura-2010.html]Czytaj więcej Kultura 2010[/link][/wyimek]

Pozostało 91% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali