Kontakty koncertowe z gwiazdami

Negocjowanie kontraktów jest sztuką. Bywa, że sztuką walki

Publikacja: 21.01.2011 22:55

Kontakty koncertowe z gwiazdami

Foto: AFP

– Chodząc po zielonej pampie w Ameryce Południowej! – odpowiada Mikołaj Ziółkowski, szef Alter Art i Open’era w Gdyni, zapytany, w jakich okolicznościach zdecydowała się kwestia pierwszego koncertu Coldplay w naszym kraju. Dzięki BlackBerry, iPhonom, laptopom nie trzeba siedzieć za biurkiem. Można podjąć strategiczne decyzje w pociągu, na lotnisku.

Najważniejsze są znajomości w ekskluzywnym klubie agentów i promotorów, którzy znają się po imieniu, wierzą sobie na słowo. Papiery podpisują na końcu, bo to formalność.

– Gdyby ktoś nas podsłuchał, przeczytał e-maile i esemesy, mógłby nic nie zrozumieć, operujemy branżowym slangiem – opowiada Mikołaj Ziółkowski. – Zbudowanie takich relacji zajmuje lata.

– Sztuką jest to, by podpisywać umowy bezpośrednio – mówi Andrzej Marzec, który sprowadził m.in. Iron Maiden, Petera Gabriela i The Cure. – Pośrednik może chcieć podwyższyć swoją prowizję i koszty rosną w kuriozalny sposób. Niestety, Polska jest wciąż rajem dla zagranicznych agencji. Wielu organizatorów przepłaca.

Do dziś wspomina się występ Lenny’ego Kravitza w Krakowie, który miał kosztować aż 650 tysięcy dolarów. Z kolei Poznaniowi zależało, by otwarcie nowego stadionu uświetniła gwiazda światowego formatu. Koncert Stinga był już zaplanowany w innym mieście, ale kwota 4,7 mln zł przechyliła szalę na stronę stolicy Wielkopolski, która działała za pośrednictwem firmy My Music związanej z Universalem.

– Od początku Open’era starałem się kupować koncerty bezpośrednio – zaznacza Mikołaj Ziółkowski.

Najsilniejszą pozycję ma polski oddział Live Nation – światowego lidera, z którym umowę na wyłączność mają podpisane takie megagwiazdy, jak Madonna, U2 i Jay-Z. W tym roku pod szyldem Live Nation zagrają u nas m.in. Roger Waters, Ozzy Osbourne i Iron Maiden (Sonisphere Festival).

– Wspiera nas korporacja działająca na całym świecie, mamy markę i cieszymy się zaufaniem, bo nie tylko sprowadzamy artystów, ale gwarantujemy im pełną obsługę i produkcję – mówi Marta Wnuczyńska. – To prawda, że najczęściej mamy prawo pierwokupu, ale nie monopolu. Tak jak w każdym biznesie decydują pieniądze. Jeśli ktoś inny zaproponuje stawkę zdecydowanie korzystniejszą, musimy się liczyć z tym, że to nie my będziemy zapraszać na występ.

– Pieniądze to nie wszystko – argumentuje Mikołaj Ziółkowski. – W sprawie Coldplay miała znaczenie strategia związana z tournée: grupa zdecydowała się wystąpić w Europie tylko na najważniejszych festiwalach.

Ważnym graczem na polskim rynku jest Charm Music, spółka założona przez Nicka Hobbsa, szefa Charmenko, i polską firmę fonograficzną Sonic.

Główna siedziba Nicka Hobbsa mieści się w Stambule.

Obsługuje kraje od Chorwacji po Azerbejdżan, ale także za naszą wschodnią i północną granicą. Sprowadza gwiazdy dla rosyjskich biznesmenów.

– Sprzedaż albumów spada, tymczasem koncerty cieszą się niemalejącym powodzeniem. A Nick zna w branży koncertowej wszystkich – mówi Marek Proniewicz, szef firmy Sonic. – Obecność w jego sieci daje dostęp do poufnych informacji, dzięki czemu nie przepłacamy. Z niektórymi artystami nawiązujemy własne kontakty i oferujemy ich innym organizatorom.

Nick Hobbs współpracuje również z Off Festival Artura Rojka. Sprowadzał dla niego m.in. The National w 2009 r.

– Mój festiwal jest autorski, dlatego sam wybieram zespoły – mówi Artur Rojek. – Mniej interesują mnie artyści w Polsce popularni, a bardziej tacy, którzy nie są jeszcze odkryci, chociaż już cenieni na świecie, jak The National czy Flaming Lips. Nick Hobbs to jeden z najbardziej doświadczonych agentów. Dużo się od niego nauczyłem. Z roku na rok staję się jednak coraz bardziej samodzielny. Polska jest uważana za silny rynek, więc oczekiwania dotyczące stawek są duże. Myślę, że to się wyreguluje.

Nick Hobbs daje też artystów dla poznańskiej Malty. Dzięki temu przyjechało Radiohead, w tym roku gwiazdą będzie Portishead. Charm Music organizował również występy Nelly Furtado, Hole i White Lies na Orange Festival realizowanym przez TVN.

– Nasza współpraca datuje się od koncertu Eltona Johna na Sopot Festival – mówi Piotr Metz. – Nick Hobbs nie zajmuje się koncertami tylko dlatego, że sprzedają się lepiej niż marchewka: kocha muzykę, grał kiedyś w punkowym zespole, a na ostatniej Malcie śpiewał podczas koncertu dedykowanego Jacques’owi Brelowi.

Kontakty TVN i Charmenko sprawdziły się podczas Orange Festival, kiedy trzeba było zmienić datę imprezy w związku z przebudową Okęcia.

– Nick zachował się elastycznie – potwierdza Piotr Metz. – Odpowiada nam też otwarty model współpracy. Rolą promotora jest doprowadzenie do podpisania umowy z artystą i obsługa logistyczna kontraktów, a nie jedynie wystawienie faktury.

[ramka]

[b]Stawki za gwiazdy (USD)[/b]

Rod Stewart 1,5 mln

Coldplay 0,5 – 1,5 mln*

Iron Maiden 400 tys. – 1 mln

Ozzy Osbourne 350 tys. – 1 mln

Kings of Leon 200 – 400 tys.

Roger Waters 100 tys.

Motorhead 7,5 – 15 tys.

The National 2 – 10 tys.

[ul][li]Stawki do negocjacji. Zmieniają się w zależności od frekwencji (klub,hala, stadion). Liczy się także to, czy organizator ma sponsora.[/ramka] [/li][/ul]

– Chodząc po zielonej pampie w Ameryce Południowej! – odpowiada Mikołaj Ziółkowski, szef Alter Art i Open’era w Gdyni, zapytany, w jakich okolicznościach zdecydowała się kwestia pierwszego koncertu Coldplay w naszym kraju. Dzięki BlackBerry, iPhonom, laptopom nie trzeba siedzieć za biurkiem. Można podjąć strategiczne decyzje w pociągu, na lotnisku.

Najważniejsze są znajomości w ekskluzywnym klubie agentów i promotorów, którzy znają się po imieniu, wierzą sobie na słowo. Papiery podpisują na końcu, bo to formalność.

Pozostało 90% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla