Warszawskie Spotkania Teatralne ruszają 30/ 31WST

Ruszają Warszawskie Spotkania Teatralne. W Głównym Nurcie – 10 Spektakli, poza tym m.in. Wałbrzych Fest oraz Cykl przedstawień dla Najmłodszych

Publikacja: 01.04.2011 16:00

„Iwona, księżniczka Burgunda”

„Iwona, księżniczka Burgunda”

Foto: Materiały Promocyjne

Teatralny maraton wystartuje w piątek na kilkunastu warszawskich scenach. Przez 15 dni zobaczyć można będzie najlepsze spektakle z Polski. Zaplanowano mnóstwo imprez towarzyszących. Dla miłośników Melpomeny szykuje się więc intensywny i – miejmy nadzieję – pełen wrażeń okres. Spotkania zainauguruje spektakl „Bruno Schulz: Mesjasz" wyreżyserowany przez Michała Zadarę w wiedeńskim Schuspielhaus.

Z Kulturą na Ty! - poleć swoje wydarzenie kulturalne

W ubiegłym roku imprezę miał rozpocząć „Tramwaj" Krzysztofa Warlikowskiego. Niestety wówczas z powodu tragedii pod Smoleńskiem 30. WST w całości odwołano. Szef festiwalu Maciej Nowak potwierdza dziś słuszność tamtej decyzji.

– Spotkania się nie odbyły, ale mocno zaistniały w publicznym dyskursie, dlatego symbolicznie postanowiliśmy je odnotować, nadając tegorocznej edycji podwójną numerację: [30]/ 31 – tłumaczy Nowak.

W programie znalazło się sporo spektakli, których nie udało pokazać się przed rokiem – np. „Iwona, księżniczka Burgunda" z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora czy budząca skrajne emocje „Trylogia" Jana Klaty ze Starego Teatru. Zrealizowany zostanie pomysł Wałbrzych Fest.

– Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu to jedna z najciekawszych scen w Polsce – wyjaśnia szef festiwalu. – W robotniczo-górniczym miasteczku artystom udało się nawiązać prawdziwy dialog z publicznością.

Wałbrzyski zespół pokaże w stolicy pięć spektakli, w tym zrealizowane przez duet Monika Strzępka/Paweł Demirski „Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej" oraz „Niech żyje wojna!!!". Oraz widowiska inspirowane filmami i serialami, które są znakiem rozpoznawczym sceny. Będzie okazja zobaczyć „Dynastię" w reżyserii Natalii Korczakowskiej oraz spektakl Wiktora Rubina „James Bond: – Świnie nie widzą gwiazd".

Pierwszy raz w historii na WST zagości musical – „Lalka" w inscenizacji Wojciecha Kościelniaka z Teatru Muzycznego z Gdyni. Nowością są także Małe Warszawskie Spotkania Teatralne będące wyborem najciekawszych propozycji dla najmłodszych.

Organizatorzy zadbali, by festiwal był interaktywny, by wciągnął widzów w dyskusje o teatrze. W Cafe Kulturalna w PKiN zainstaluje się centrum festiwalowe. Krytycy będą blogować, a publiczność dostanie szansę wyrażania opinii za pomocą esemesów wysyłanych pod specjalny festiwalowy numer.

Jedyną przeszkodą oddzielającą widzów od festiwalowych propozycji może się okazać brak biletów. Na większość spektakli głównego nurtu rozeszły się błyskawicznie. Gdy zamykaliśmy ten numer, były jeszcze dostępne m.in. na „Grotowskiego – próbę odwrotu" i „Dynastię" z Wałbrzycha. Na pocieszenie [, najbardziej zdeterminowanym teatromanom pozostaje polowanie na wejściówki. Będą dostępne pół godziny przed każdym spektaklem. Warto próbować, tym bardziej że kosztują tylko 20 zł.

Program: www.warszawskie.org

„Iwona, księżniczka Burgunda"

Sztuka Witolda Gombrowicza opowiada o księciu, który na złość rodzicom chce się ożenić z tępawą i nieatrakcyjną dziewczyną. Słowacki reżyser Marian Pecko zrobił spektakl, wykorzystując efektowne lalki. Postacie Gombrowicza stały się więc marionetkami kierowanymi przez konwenanse, stereotypy i zabobony. Aktorzy za pomocą kukiełek i rekwizytów tworzą groteskowy świat dworskiego fałszu i zakłamania. Występują m.in. Anna Jarota i Aleksandra Mikołajczyk.

Opolski Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki, 7 i 8 kwietnia, Teatr Polski, bilety: 40 – 60 zł

„Bruno Schulz: Mesjasz"

Michał Zadara wyreżyserował spektakl o poszukiwaniu zaginionej powieści Bruno Schulza, zastrzelonego w Drohobyczu w 1942 r. Na scenie pojawiają się tajemnicze postacie – biograf pisarza, szwedzki dyplomata i podsekretarz w polskim Ministerstwie Kultury. Uczestniczyć będą w groteskowym wyścigu po nieistniejący manuskrypt, przetrząsną tajne archiwa i akta. Autorką tekstu jest dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Występują, m.in. Max Mayer i Nicola Kirsch.

Schauspielhaus w Wiedniu, Teatr Powszechny, 1 i 2 kwietnia, bilety: 40 – 100 zł

„Kaspar"

Sztuka Petera Handke o żyjącym w XIX wieku Kasparze Hauserze. Gdy znaleziono go na ulicy Norymbergi, nie potrafił mówić. Nigdy nie miał kontaktu z kulturą i edukacją. Zdobywa wykształcenie, ale traci indywidualność. Spektakl Barbary Wysockiej porusza problem przemocy, która objawia się w języku. Reżyserka pokazuje, jak społeczeństwo próbuje na siłę przystosować outsiderów. Występują, m.in. Marta Malikowska-Szymkiewicz, Tomasz Cymerman i Szymon Czacki.

Wrocławski Teatr Współczesny, Teatr IMKA, 6 kwietnia, bilety: 50 – 80 zł

„Trylogia"

Jan Klata streścił w czterogodzinnym spektaklu trzy opasłe powieści Henryka Sienkiewicza. Umieścił w nim bohaterów naszej zbiorowej wyobraźni, m.in. Skrzetuskiego, Kmicica i Wołodyjowskiego. Postacie biegają wśród szpitalnych łóżek, rwąc się do walki o ojczyznę. Reżyser nie stworzył jednak dzieła ku pokrzepieniu serc, ale przedstawienie kompromitujące narodowe mity. Występują m.in. Krzysztof Globisz, Anna Dymna i Jan Peszek.

Stary Teatr w Krakowie, 9 i 10 kwietnia, Teatr Polski, bilety: 30 – 120 zł

„Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej"

Przedstawienie z humorem krytykuje polskie elity, oskarżając je o chciwość i obojętność na los zwykłych ludzi. Reżyser Monika Strzępka i dramatopisarz Paweł Demirski ironicznie komentują dokonania Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza czy Leszka Balcerowicza. Mistrzom kina zarzucają, że spoczęli na laurach i nie robią już ważnych filmów. A byłemu ministrowi finansów wytykają pomysł prywatyzacji kultury. Występują m.in. Agnieszka Kwietniewska i Włodzimierz Dyła.

Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 7 i 8 kwietnia, Teatr Studio, bilety: 50 – 80 zł

 

[30]/31 Warszawskie Spotkania Teatralne

, bilety: 25 – 120 zł, wejściówki: 20 zł, dostępne w kasach teatrów oraz w Instytucie Teatralnym, ul. Jazdów 1, Warszawa,  piątek (1.04) – piątek (15.04)

Teatralny maraton wystartuje w piątek na kilkunastu warszawskich scenach. Przez 15 dni zobaczyć można będzie najlepsze spektakle z Polski. Zaplanowano mnóstwo imprez towarzyszących. Dla miłośników Melpomeny szykuje się więc intensywny i – miejmy nadzieję – pełen wrażeń okres. Spotkania zainauguruje spektakl „Bruno Schulz: Mesjasz" wyreżyserowany przez Michała Zadarę w wiedeńskim Schuspielhaus.

Z Kulturą na Ty! - poleć swoje wydarzenie kulturalne

Pozostało 92% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla