Mahler Chamber Orchestra podbiła warszawską publiczność

Mahler Chamber Orchestra udowodniła w Warszawie, że współdziałanie daje wspaniały efekt artystyczny

Publikacja: 09.11.2011 00:20

Mahler Chamber Orchestra w tym sezonie odwiedzi 14 krajów

Mahler Chamber Orchestra w tym sezonie odwiedzi 14 krajów

Foto: Filharmonia Narodowa

Gdyby politycy bardziej interesowali się sztuką, może znaleźliby dzięki niej sposób na kłopoty nękające nasz kontynent. Mahler Chamber Orchestra tworzą muzycy z 20 krajów (jest wśród nich Polska), w Warszawie zaśpiewała z nimi Szwedka Malena Ernman, a tą europejską wspólnotą dyrygował Grek z Rosji Teodor Currentzis.

Efekt tej międzynarodowej współpracy był świetny. W ciągu 14 lat działalności Mahler Chamber Orchestra zdobyła, co prawda, markę w świecie potwierdzoną wieloma nagradzanymi nagraniami. To jednak, co usłyszeliśmy wczoraj na żywo, zaskoczyło warszawską publiczność. Na plus oczywiście.

Najżywiej w sali Filharmonii Narodowej przyjęto oczywiście Symfonię „Klasyczną" Prokofiewa, bo to koncertowy hit ze znanymi melodiami. Na dodatek Currentzis poprowadził jej skrajne części w tak błyskotliwie rozpędzonym tempie, że instrumenty dęte ledwo nadążały z wygraniem wszystkich nut.

Prawdziwą klasę Mahler Chamber Orchestra pokazała jednak w „Symfonii kameralnej" Szostakowicza. Żywioł i brawura harmonijnie łączyły się z nostalgią, a powaga z groteską. Pięknym, soczystym dźwiękiem grały instrumenty smyczkowe, wydobywając z utworu mnóstwo fascynujących detali.

Teodor Currentzis ciekawie zresztą ułożył program całego wieczoru. Owszem, Prokofiew był pewniakiem, ale zestaw wyłącznie utworów XX-wiecznych kompozytorów niósł pewne ryzyko. Warszawiacy są dość tradycyjni w muzycznych gustach.

A jednak ciepło przyjęto kantatę „Fedra" Brittena, zaśpiewaną przez Malenę Ernman, entuzjastycznie zaś – „Folk Song" Luciano Berio. Czołowy awangardzista XX w. zabawił się ludowymi melodiami i muzycznymi konwencjami, a Malena Ernman zrobiła z tego wokalny show w dobrym stylu.

Wizytę Mahler Chamber Orchestra zawdzięczamy Sezonowi Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce

Gdyby politycy bardziej interesowali się sztuką, może znaleźliby dzięki niej sposób na kłopoty nękające nasz kontynent. Mahler Chamber Orchestra tworzą muzycy z 20 krajów (jest wśród nich Polska), w Warszawie zaśpiewała z nimi Szwedka Malena Ernman, a tą europejską wspólnotą dyrygował Grek z Rosji Teodor Currentzis.

Efekt tej międzynarodowej współpracy był świetny. W ciągu 14 lat działalności Mahler Chamber Orchestra zdobyła, co prawda, markę w świecie potwierdzoną wieloma nagradzanymi nagraniami. To jednak, co usłyszeliśmy wczoraj na żywo, zaskoczyło warszawską publiczność. Na plus oczywiście.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali