Chcesz coś zrobić, zrób to sam

O wspieraniu protestów przeciw społecznym nierównościom opowiada francuski duet DAT Politics, który czwartkowym koncertem rozpocznie muzyczny LFSM Festival Berlin – Warszawa.

Publikacja: 07.12.2011 09:00

DAT Politics to dziś już klasyka francuskiej elektroniki

DAT Politics to dziś już klasyka francuskiej elektroniki

Foto: materiały prasowe

Czy czasy, kiedy dzieci marzące o karierze muzycznej prosiły rodziców o gitarę, definitywnie się skończyły? Muzyka dzisiaj to tylko laptopy?

Claude Datgirl:

Mam wrażenie, że weszliśmy już w nową erę, w której wykonawcy chcą ukryć komputery przed publicznością, ponieważ w widoku artystów gapiących się w monitory nie ma nic ciekawego.

Jaki rodzaj sztuki was ukształtował?

Gaetan Collett:

Popart Andy'ego Warhola powiązany z muzyką artystyczną i estetyka clusterfuck Mike'a Kelleya (głośny artysta amerykański – przyp. red.) powiązana z postpunkiem i elektroniką.

Czy muzyka, której słuchacie, jest tak samo szybka i nerwowa jak ta przez was tworzona?

G.C.:

Oczywiście! Ale nie gardzimy też synthpopem, noise'em i włoską muzyką.

Czy w czasach kryzysu wciąż istnieje francuski program rządowy wspierający finansowo artystów?

C.D.:

Tak, ale od kilku lat pieniędzy przeznaczanych na sztukę jest coraz mniej. Trzeba samemu zarządzać swoimi artystycznymi projektami.

Światową stolicą muzyki elektronicznej wydaje się być Berlin. Tegoroczna edycja festiwalu LFSM odbędzie się tam oraz w Warszawie. Czy te miasta mają ze sobą coś wspólnego?

C.D.:

Nie znamy tak dobrze Warszawy. Graliśmy tu w zimie kilka lat temu i było to intensywne doświadczenie, ale musieliśmy szybko wyjechać. Pamiętam, że architektura wydała mi się podobna do berlińskiej. Może Warszawa przejmie muzyczną pałeczkę od Berlina?

Jak wygląda wasz dzień pracy?

C.D.:

W szalonym Paryżu idzie się spać nad ranem, więc zaczynamy dość późno, przed komputerem, z kubkiem kawy. Po południu aż do  późna  zajmujemy się muzyką lub projektami graficznymi.

Chociaż macie słowo „polityka" w nazwie, wystrzegacie się politycznych i społecznych komentarzy. Może chociaż powiecie, co myślicie o amerykańskim ruchu Occupy Wall Street?

G.C.:

Globalne finansowe imperium to niszczycielska siła, która mnie przeraża. Powinniśmy znaleźć jakieś indywidualne i zbiorowe rozwiązanie dla problemów związanych z tym niesprawiedliwym systemem.

C.D.:

Wspieramy ruch i protesty przeciw społecznym nierównościom i marnowaniu pieniędzy przez najbogatszych.

Nie myślicie optymistycznie o przyszłości?

C.D.:

Światowa gospodarka się rozpada, środowisko naturalne zostało zniszczone... Przywódców politycznych to nie obchodzi. To, co pozytywne w przyszłości, będzie zależeć od poczynań jednostek, lokalnej wymiany i działania DIY (Zrób To Sam – przyp. red.).

Czy zostaniecie przy niezależnym tworzeniu muzyki, czy też planujecie zaatakować przemysł muzyczny?

G.C.:

To raczej przemysł wybiera sobie tych, na których chce zarobić. Nie zawsze jest to złe, ale często odbywa się za cenę utraty artystycznej tożsamości. Jesteśmy więc sceptyczni wobec show-biznesu. Dla nas nie liczy się on tak bardzo.

rozmawiała Anna Kilian

Czy czasy, kiedy dzieci marzące o karierze muzycznej prosiły rodziców o gitarę, definitywnie się skończyły? Muzyka dzisiaj to tylko laptopy?

Claude Datgirl:

Pozostało 94% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"