Przygotowaną dla zwiedzających opowieść na temat dialogu międzykulturowego muzeum przedstawi przede wszystkim przy użyciu multimediów. Nowoczesną formę przekazu uzupełnią fotografie i eksponaty. Zwiedzanie rozpocznie się już w holu. Na pięciu monitorach w dynamicznych sekwencjach zostanie zaprezentowana idea dialogu międzykulturowego. Na ekranach pojawią się setki zdjęć, filmów, grafik, symboli zarówno dialogu, jak i jego braku: pacyfka (znak pokoju), pomarańczowa wstążka (sprzeciw wobec rasizmu), krzyż, półksiężyc, gwiazda Dawida...
– Pokażemy zdjęcia z wydarzeń historycznych, sytuacji, które kojarzą się z porozumieniem: Jan Paweł II pod ścianą płaczu w Jerozolimie, upadek muru berlińskiego, pomoc humanitarna dla ofiar tsunami w Japonii, Matka Teresa z Kalkuty, modlący się Żyd w mundurze izraelskiej armii – mówi Krzysztof Banach, z Muzeum Dialogu Kultur . – To miały być znane i powszechnie rozpoznawalne sytuacje historyczne. Tak, by człowiek, który wchodzi do nas bez gruntownej wiedzy o wielokulturowości, kojarzył te wydarzenia, poczuł, czym jest dialog. Chcemy pokazać, jak dobre efekty przynosi dialog, a czym grozi jego brak. Dlatego też nie zabraknie ciemnych stron historii: swastyka jako symbol totalitaryzmu, przemówienie Hitlera, próby jądrowe, wojna na Bałkanach, próby atomowe. Oczywiście nie będziemy epatować wstrząsającymi obrazami ani straszyć. Wiemy, że wśród odwiedzających znajdą się przede wszystkim dzieci.
Całość uzupełnią wypowiedzi praktyków i teoretyków dialogu międzykulturowego: Adama Bonieckiego, wieloletniego redaktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego", Piotra Cywińskiego, dyrektora Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Michaela Schudricha, naczelnego rabina Polski, i Zbigniewa Gluzy, redaktora naczelnego Wydawnictwa KARTA.
– Dużo gramy na emocjach – przyznaje Banach, kiedy zaczyna opowiadać o drugiej części ekspozycji. Po odejściu od ściany monitorowej zwiedzający wejdzie do Sali Czarnej, gdzie zostanie zabrany w podróż w czasie i prześledzi, jak budowano międzykulturowy dialog w Polsce, Europie i na świecie. Wystawę podzielono na kilka tematów: