Człon pierwszy projektu – Opera – nie wymaga wyjaśnienia. „Lab" pochodzi natomiast od słowa: laboratorium i ma podkreślać, że jest to projekt innowacyjny, łączący działania artystyczne z badawczymi. Ma być zarazem galerią, ale i miejscem do dyskusji i konfrontacji pomysłów oraz idei.
Partnerami są natomiast Teatr Wielki – Opera Narodowa oraz BMW Group, bo OperaLab ma być również związkiem sztuki i biznesu. W projekt zaangażowała się przecież jedna z najważniejszych i najstarszych instytucji kulturalnych w Polsce, o bogatej tradycji, która dziś rozszerza i szuka nowych form swej aktywności. Teatr Wielki – Opera Narodowa XXI wieku służy wzajemnemu przenikaniu oraz dialogowi różnych sztuk.
Gmach warszawskiego Teatru Wielkiego, któremu pierwotny kształt nadał Antonio Corazzi, a obecny – Bohdan Pniewski – oddany został do użytku 180 lat temu (dokładna rocznica wypadnie w styczniu 2013 r.). Stał się jednym z charakterystycznych symboli miasta, ale chce pozostać otwarty na nowe tendencje i dziedziny. Może w tym dopomóc BMW Group – firma znana z nowoczesności i innowacyjności, która od 40 lat angażuje się w projekty związane z kulturą i sztuką.
Pierwszą inicjatywą projektu OperaLab jest ogłoszony właśnie konkurs „Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania". Zostanie przeprowadzony w dwóch kategoriach. W architekturze uczestnicy muszą przedstawić projekt mobilnego pawilonu ekspozycyjnego, który będzie służył działalności Opera Lab. Ma to być konstrukcja łatwa w montażu, wykorzystująca materiały przyjazne środowisku i pozyskane z recyklingu.
Pawilon powinien ponadto składać się z modułów, by można było go przystosować do aranżacji zarówno w otwartej przestrzeni miejskiej, jak i we wnętrzach, przede wszystkim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Sama konstrukcja musi poddawać się transformacji, bo pawilon ma służyć zarówno spotkaniom, projekcjom i dyskusjom, jak również być miejscem kameralnych koncertów czy spektakli.