TYDZIEŃ Z JULIANNE MOORE

Julianne Moore jest jedną z najbardziej pracowitych aktorek w Hollywood – od debiutu w roku 1989 zagrała w ponad sześćdziesięciu filmach – i jednocześnie chyba najbardziej niedocenianą. W dorobku ma wiele wybitnych ról i otrzymała za nie szereg nominacji do Oscarów i innych prestiżowych nagród, ale najważniejszą z nich, Złoty Glob, otrzymała dwadzieścia lat temu. To z pewnością zbyt mało jak na artystkę obdarzoną tak nieprzeciętnym talentem i osobowością.

Publikacja: 01.12.2012 00:10

INKARNACJA TRICK SOBOTA | 20.00 | CANAL+

INKARNACJA TRICK SOBOTA | 20.00 | CANAL+

Foto: materiały prasowe

W tym tygodniu będzie można zobaczyć w telewizji trzy filmy z udziałem Julianne Moore: horror „Inkarnacja" z 2010 roku w reżyserii Månsa Mårlinda i Björna Steina, komedię „Kocha, lubi, szanuje" (2011) Glenna Ficarry i Johna Requy oraz „Magnolię" (1999) Paula Thomasa Andersona. Każdy z nich jest próbką wszechstronności Julianne Moore, a jednocześnie konsekwencji w dobieraniu ról kobiet inteligentnych, intrygujących i skomplikowanych wewnętrznie.

Bohaterką „Inkarnacji" jest Cara Jessup (Julianne Moore), która tak jak jej ojciec jest psychiatrą, specjalizującym się w diagnozowaniu przypadków osobowości mnogiej. Pewnego dnia rodzic przedstawia jej jednego ze swych pacjentów – Davida Bernburga (Jonathan Rhys Meyers), który podczas przeprowadzanych z nim rozmów jest na przemian przykutym do wózka inwalidą i zdrowym mężczyzną, przedstawiającym się różnymi nazwiskami i ujawniającym cały szereg odmiennych osobowości, z których wszystkie należą do ofiar zabójstw. Starając się zbadać jego przypadek, Cara idzie tropem ludzi, w których wciela się pacjent.

Konfrontuje go m.in. z matką dawno zmarłego chłopaka, za którego w danym momencie podaje się David. Mężczyzna mówi rzeczy, o których wiedziała tylko ona i jej syn, co dowodzi, że z pewnością nie jest to ani czyste urojenie, ani tym bardziej oszustwo. Fascynacja tym niezwykłym przypadkiem powoduje, że lekarka coraz bardziej angażuje się w rozwikłanie zagadki, ale wkrótce okazuje się, że zabrnęła zbyt daleko, aby teraz móc się wycofać. Kiedy wokół niej zaczynają ginąć ludzie, Cara zdaje sobie w końcu sprawę z tego, że i ona, i jej rodzina znalazły się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.

Choć „Inkarnacja" należy do gatunku horroru, rządzącego się określonymi schematami, rola Julianne Moore schematyczna nie jest. Osoba lekarki, która musi w pewnym momencie odrzucić wyznawany przez siebie racjonalizm i zacząć wierzyć w duchy, to prawdziwe wyzwanie dla aktorki, która nawet dostając w scenariuszu dość ograniczony materiał wyjściowy, potrafi każdej postaci nadać indywidualny, ciekawy rys.

Równie przekonująca jest jej kreacja w komedii romantycznej „Kocha, lubi, szanuje". Moore wcieliła się w niej w rolę Emily, która nagle, po wielu latach małżeństwa oświadcza Calowi, że chce rozwodu i odchodzi do kochanka. Mąż czuje się jak zbity pies, ale wkrótce poznany w knajpie młody playboy przekonuje go, że nieoczekiwana wolność to doskonała okazja, by się dobrze zabawić. Kiedy Emily dowiaduje się o tym, że jej eksmąż, zamiast cierpieć z powodu rozbicia rodziny, zaczął się pokazywać w towarzystwie młodszych od niej, ponętnych kobiet, zaczyna być zazdrosna. Rola Emily jest drugoplanowa, ale smakowita, jak większość ekranowych wcieleń Julianne Moore.

TYDZIEŃ Z JULIANNE MOORE

INKARNACJA SOBOTA | 20.00 | CANAL+

MAGNOLIA NIEDZIELA | 2.50 | HBO 2

KOCHA, LUBI, SZANUJE WTOREK | 17.10 | HBO 2

W tym tygodniu będzie można zobaczyć w telewizji trzy filmy z udziałem Julianne Moore: horror „Inkarnacja" z 2010 roku w reżyserii Månsa Mårlinda i Björna Steina, komedię „Kocha, lubi, szanuje" (2011) Glenna Ficarry i Johna Requy oraz „Magnolię" (1999) Paula Thomasa Andersona. Każdy z nich jest próbką wszechstronności Julianne Moore, a jednocześnie konsekwencji w dobieraniu ról kobiet inteligentnych, intrygujących i skomplikowanych wewnętrznie.

Bohaterką „Inkarnacji" jest Cara Jessup (Julianne Moore), która tak jak jej ojciec jest psychiatrą, specjalizującym się w diagnozowaniu przypadków osobowości mnogiej. Pewnego dnia rodzic przedstawia jej jednego ze swych pacjentów – Davida Bernburga (Jonathan Rhys Meyers), który podczas przeprowadzanych z nim rozmów jest na przemian przykutym do wózka inwalidą i zdrowym mężczyzną, przedstawiającym się różnymi nazwiskami i ujawniającym cały szereg odmiennych osobowości, z których wszystkie należą do ofiar zabójstw. Starając się zbadać jego przypadek, Cara idzie tropem ludzi, w których wciela się pacjent.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla