Reklama

Kronos Quartet, gitarzysta Thurston Moore teatr japoński to głowne atrakcje festiwalu Kody

Wykonanie „Orawy” Wojciecha Kilara przez amerykański zespół Kronos Quartet będzie jednym z wydarzeń 6. Festiwalu Tradycji i Awangardy Kody, który trwa w Lublinie.

Publikacja: 15.05.2014 16:27

Kronos Quartet, gitarzysta Thurston Moore teatr japoński to głowne atrakcje festiwalu Kody

Foto: materiały prasowe

W czwartek, w lubelskim Centrum Kultury, Kronos Quartet wykona kilka utworów kompozytorów współczesnych m.in. Terry'ego Rileya „The Serquent Risadome" i Laurie Anderson „Flow", a także klasyczne dzieła: Preludium do „Tristana i Izoldy" Richarda Wagnera i „Nunc Dimittis (Vepres op. 37)" Sergieja Rachmaninowa.

Zobacz więcej zdjęć

Dwa tygodnie wcześniej Kronos Quartet występował w Katowicach na festiwalu JazzArt wykonując utwór „Uniko" razem z fińskimi kompozytorami i improwizatorami Kimmo Pohjonenem i Samuli Kosminenem. - Lubimy taką różnorodność. W każdym mieście naszego europejskiego tournée z okazji 40-lecia istnienia zespołu, wykonujemy inny repertuar - powiedział „Rz" David Harrington, skrzypek i założyciel kwartetu.

Festiwal w Lublinie rozpoczął się wczoraj, 14 maja przedpremierowym pokazem filmu „Kilka pytań o słyszenie świata" w reżyserii Maji Baczyńskiej.

- Tematem przewodnim tej edycji festiwalu jest czas, odczuwanie czasu, zarówno przez artystów jak i przez widzów - podkreśla Jan Bernad, dyrektor artystyczno-programowy Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża, organizatora festiwalu.

Reklama
Reklama

Lubelski festiwal przyciąga publiczność zainteresowana nowymi trendami w muzyce. Przedstawiane projekty mają właśnie tu swoje polskie premiery. W sobotę odbędzie się jedna z nich, spektakl muzyczny „Teatr dźwięku, teatr umysłu" - prezentacja kameralnej wersji przedstawienia „La Passione de Simone" (Męka Simone) Kaiji Saariaho z Finlandii poświęcony pamięci Simone Weil.

Dwie światowe premiery odbędą się w niedzielę w lubelskim Centrum Kultury. Lidia Zielińska zaprezentuje swoje najnowsze dzieło „Zagubione ogniwo" na instrumenty perkusyjne, lirę korbową, altówkę amplifikowaną, śpiew tradycyjny solo i instrumenty elektroniczne. Kompozytorka sama weźmie udział w wykonaniu dzieła nawiązującego do katastroficznych mitów i legend.

Improwizowany koncert dadzą muzycy reprezentujący różne muzyczne światy. Radykalny gitarzysta amerykańskiej, punk-rockowej formacji Sonic Youth Thurston Moore wystąpi razem z brytyjskim klarnecistą Aleksem Wardemi polskim perkusistą Adamem Gołębiewskim.

Miłośników Melpomeny zainteresuje przedstawienie w wykonaniu zespołu Hana Itsutsu z Tokio, pod kierunkiem mistrza Kanji Shimizu. Spektakl „N? - żywa klasyka", składa się z fragmentów piętnastowiecznych dramatów, których autorstwo przypisywane jest Zeamiemu. To tradycyjny teatr japoński, w którym aktorzy tańczą przy muzyce i śpiewie chóru. W Lublinie wystąpi dwóch aktorów, dwóch bębniarzy i flecista.

Festiwal Kody to miejsce warsztatów improwizacji muzycznej, które w tym roku prowadzić będzie francuski trębacz Brice Pichard. W klubie festiwalowym odbywać się będą nocne potańcówki przy muzyce tradycyjnej.

Formuła festiwalu polega na szukaniu wspólnej problematyki i określania podobieństw pomiędzy odległymi zjawiskami kulturowymi zarówno w przestrzeni, czasie jak i w różnych gatunkach muzyki i sztuki, podkreślają organizatorzy. Znalezienie wspólnych kodów w muzyce tradycyjnej i współczesnej jest fascynujące, co potwierdza lubelska publiczność

W czwartek, w lubelskim Centrum Kultury, Kronos Quartet wykona kilka utworów kompozytorów współczesnych m.in. Terry'ego Rileya „The Serquent Risadome" i Laurie Anderson „Flow", a także klasyczne dzieła: Preludium do „Tristana i Izoldy" Richarda Wagnera i „Nunc Dimittis (Vepres op. 37)" Sergieja Rachmaninowa.

Zobacz więcej zdjęć

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
plakat
Andrzej Pągowski: Trzeba być wielkim miłośnikiem filmu, żeby strzelić sobie tatuaż z plakatem do „Misia”
Patronat Rzeczpospolitej
Warszawa Singera – święto kultury żydowskiej już za chwilę
Kultura
Kultura przełamuje stereotypy i buduje trwałe relacje
Kultura
Festiwal Warszawa Singera, czyli dlaczego Hollywood nie jest dzielnicą stolicy
Kultura
Tajemniczy Pietras oszukał nowojorską Metropolitan na 15 mln dolarów
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama