Według 3026 dorosłych Polaków, których zapytano o zdanie, najinteligentniejszym medium w Polsce jest stacja TVN. Tuż za nią uplasował się serwis internetowy Google, a kolejne miejsce na podium zajęła „Rzeczpospolita”. Za naszymi plecami znalazły się m.in. „Gazeta Prawna”, „Gazeta Wyborcza”, „National Geographic”, internetowa Wikipedia i stacje radiowe. „Dziennik” nie znalazł się w pierwszej dziesiątce.– Zaskoczeniem jest obecność portali internetowych, które stały się już poważnymi graczami na rynku mediów – komentuje Marek Staniszewski z zarządu BAV Consulting.
– Szkoda, że w pierwszej dziesiątce nie zmieściły się w ogóle media publiczne – mówi „Rz” medioznawca Maciej Mrozowski. – Trzeba jednak brać pod uwagę, że poprzez mocny marketing można ludziom wmówić, co jest inteligentne.
W kategorii „Aroganckie medium” pierwsze miejsce przypadło Radiu Maryja, drugie – TV Trwam, a trzecie – dziennikowi „Fakt”. Do pierwszej dziesiątki weszły też m.in.: „Playboy”, „Super Express”, „Gazeta Wyborcza”, „Życie na Gorąco”, „Dziennik” i „Cosmopolitan”. – Cieszę się, że trzeci jest najbardziej agresywny tabloid – stwierdza Mrozowski. Skąd na tej liście opiniotwórcze tytuły? – Ludzie uważają, że te gazety ich pouczają, puszą się czy narzucają światopogląd. Choć może to sygnał dla „Rz”, że powinniście być bardziej aroganccy – śmieje się medioznawca.
W kategorii „Medium odpowiedzialne społecznie” także wygrał TVN, przed TVP 3 i miesięcznikiem „Mamo, to ja”.
W trzeciej edycji badania w Polsce brano pod uwagę 1300 marek.