- Bierzemy pod uwagę realizację zadań niekinetycznych a więc rozpoznanie i/lub szkolenia. - Dotychczas nie przesądzono o zakresie, skali ani uwarunkowaniach geograficznych polskiego zaangażowania. Kwestia ta będzie przedmiotem konsultacji z partnerami uczestniczącymi w koalicji, w tym przede wszystkim Stanami Zjednoczonymi Ameryki - odpowiada Szatkowski.
Według ministra Szatkowskiego, decyzja w sprawie zaangażowania Polski w działania koalicji będzie wypadkową zdolności operacyjnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz korzyści politycznych płynących z tego typu zobowiązań. - Korzyści te powinny dotyczyć uwzględnienia przez naszych sojuszników na zasadzie wzajemności postulatów kluczowych dla naszej racji stanu, w tym przede wszystkim na forum NATO - dodaje Szatkowski.
Jednym z kluczowych kryteriów, którymi będziemy się kierować przy podejmowaniu decyzji o wysłaniu naszych sił, będzie możliwość zapewnienia im odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Polska uczestniczy od zeszłego roku w innych formach działań przeciw ISIS. To praca Grup Roboczych Międzynarodowej Koalicji ds. Walki z tzw. Państwem Islamskim (Ministerstwo Obrony Narodowej zaangażowane jest w pięć spośród sześciu grup, tzn. ds. wojskowych, ds. wsparcia stabilizacyjnego, ds. zagranicznych bojowników, ds. walki z ideologią tzw. PI oraz ds. zwalczania mechanizmów finansowania tzw. PI.). Jak zdradza Szatkowski, Polska udzieliła również pomocy Siłom Zbrojnym Jordanii w postaci nieodpłatnego przekazania amunicji strzeleckiej.
Siły Powietrzne RP w 2015 r. brały udział w realizacji pomocy humanitarnej dla ludności irackiej i syryjskiej transportując do płn. Iraku ok. 27 ton pomocy humanitarnej (m.in. żywność, tabletki do uzdatniania wody, odzież, namioty, koce, łóżka polowe, śpiwory oraz artykuły pierwszej potrzeby).