Prognoza pogody, czyli hit ekranów

Nieprzewidywalna, szczególnie ostatnio, aura i zaskakujące codziennie anomalie pogodowe spowodowały, że oglądalność prognoz w stacjach telewizyjnych przebija nawet programy informacyjne. Zwłaszcza teraz, gdy zaczął się sezon urlopowy. Widzowie zmieniają kanały w nadziei, że usłyszą bardziej optymistyczne informacje.

Aktualizacja: 07.07.2009 03:58 Publikacja: 06.07.2009 22:30

Prezenterzy pogody to prawdziwe gwiazdy telewizji. Na zdjęciu Omenaa Mensah z TVN

Prezenterzy pogody to prawdziwe gwiazdy telewizji. Na zdjęciu Omenaa Mensah z TVN

Foto: tvn meteo

[srodtytul]Nadzieja w telewizorze [/srodtytul]

- To zrozumiałe, bo świat pędzi do przodu i chcemy wiedzieć, jak się rano ubrać do pracy, czy wieczorem zaprosić znajomych na grilla i jaką będziemy mieć pogodę na urlopie – tłumaczy Tomasz Zubilewicz, prezenter pogody w TVN. – Zwłaszcza panie chcą wiedzieć, ile mają zabrać walizek z odzieżą, wybierając się na upragniony urlop – dodaje żartem. Sam jest teraz w Norwegii i nie może się nadziwić upałom przekraczającym 30 stopni.

A Jarosław Kret, prezenter pogody w TVP 1, mówi: – Żyjemy w świecie szumu medialnego, dlatego staram się przekazywać pogodę jak najprościej, by ludziom jeszcze bardziej nie mieszać w głowie. I chwali się: – Podobno o 10 procent wzrosła nam oglądalność.

Badania przeprowadzone przez AGB Nielsen Media Research dla serwisu Wirtualnemedia.pl pokazują, że z początkiem lata dynamicznie wzrosło zainteresowanie telewidzów serwisami pogodowymi. Największą oglądalnością cieszy się serwis nadawany po głównym wydaniu "Wiadomości" w TVP 1. Od 21 czerwca do 1 lipca średnio śledziło go 4,22 mln widzów wobec 3,70 mln w czerwcu zeszłego roku. Prognoza po "Faktach" TVN miała widownię na poziomie 2,08 mln wobec 1,92 mln osób rok wcześniej, a po "Wydarzeniach" w Polsacie zgromadziła średnio 1,61 mln widzów (1,49 mln rok temu). Znacznie poprawiła się też oglądalność całodobowej stacji TVN Meteo – ponad 10 tysięcy widzów w porównaniu z 7 tysiącami przed rokiem, ale jeszcze nie przekłada się to znacząco na wzrost udziału tej stacji w rynku.

[srodtytul]Jak do wróżki[/srodtytul]

Duży wpływ na oglądalność wiadomości pogodowych mają też ich prezenterzy. Tomasz Zubilewicz, Maja Popielarska (TVN), Jarosław Kret czy Marek Horczyczak (Polsat) cieszą się sympatią stałych fanów.

– Dzwonią do mnie i e-mailują, by się dowiedzieć, jaka pogoda będzie w Mielnie, Chorwacji czy na Karaibach – mówi Zubilewicz.

Podobne doświadczenia ma Kret. – Nikomu nic nie mówię, bo byłoby to kuglarstwo – opowiada. – Nie jestem wróżką, lecz dziennikarzem przekazującym prognozy przygotowane przez specjalistów – zastrzega.

[srodtytul]Internet górą[/srodtytul]

W porównaniu z telewidzami w lepszej sytuacji są internauci. Mają do wyboru kilkadziesiąt serwisów pogodowych, które na bieżąco informują o warunkach pogodowych w każdym zakątku kraju i świata.

- Dla nas najgorętszym czasem są sezony urlopowe: od grudnia do lutego i od maja do września – mówi "Rz" Jolanta Bieniek, koordynator ds. rozwoju Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, przygotowującego od dwóch lat popularny serwis Pogodynka.pl. – W porównaniu z rokiem poprzednim notujemy 40-procentowy wzrost oglądalności naszego serwisu – z zadowoleniem odnotowuje Bieniek.

Miesięcznie na Pogodynkę.pl zagląda blisko milion internautów. Inne portale mogą tylko pozazdrościć takiej oglądalności.

– Polaków interesuje dosłownie wszystko, począwszy od tego, czy jutro będzie padać, kiedy iść na spacer, a jaki jest poziom wody w rzece – wylicza Bieniek.

Dlatego od sierpnia zeszłego roku Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej uruchomił specjalny serwis pogodowy Zagle.pogodynka.pl dla osób aktywnie odpoczywających nad wodą. Codziennie synoptycy prognozują aurę w 23 akwenach wodnych w kraju. Można ją zamówić esemesem.

[srodtytul]Nadzieja w telewizorze [/srodtytul]

- To zrozumiałe, bo świat pędzi do przodu i chcemy wiedzieć, jak się rano ubrać do pracy, czy wieczorem zaprosić znajomych na grilla i jaką będziemy mieć pogodę na urlopie – tłumaczy Tomasz Zubilewicz, prezenter pogody w TVN. – Zwłaszcza panie chcą wiedzieć, ile mają zabrać walizek z odzieżą, wybierając się na upragniony urlop – dodaje żartem. Sam jest teraz w Norwegii i nie może się nadziwić upałom przekraczającym 30 stopni.

Pozostało 85% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo