Onufry Koszarny z Lublina od ponad 16 lat codziennie w samo południe odgrywa miejski hejnał z 1686 r. – Niby tylko kilka minut roboty, ale świątek, piątek i niedziela hejnał trzeba zagrać. Z tego wszystkiego zdarza się, że przez sen czasem go nucę – opowiada Koszarny, który przez 30 lat grał w zakładowej orkiestrze, jeszcze dłużej na weselach i potańcówkach. Jak podkreśla, z muzyką związany jest od urodzenia: – Ojciec ze stryjkiem też przygrywali. Początkowo grałem na tenorze, ale w wojsku zamieniłem się z kolegą, który nie radził sobie z trąbką. I tak zostało mi do dziś.
Na święto i trwogę
Wczoraj Koszarny z prawie 40 innymi muzykami z całego kraju pojawił się na ogólnopolskim przeglądzie hejnałów miejskich w Lublinie. Frekwencja była rekordowa. Na Starym Mieście zabrzmiały hejnały ponad 20 polskich miast.
– Wraca moda na odgrywanie hejnałów miejskich – nie ma wątpliwości Władysław Stefan Grzyb, kanclerz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Miłośników Hejnałów Miejskich w Lublinie, które było organizatorem przeglądu. – Kiedy w 1994 r. zaczynaliśmy, na przeglądzie odegranych zostało na żywo dziewięć hejnałów. Z każdym rokiem przybywa nam trębaczy i nowych hejnałów.
Ze względu na duże zainteresowanie Grzyb chce w przyszłym roku przemianować przegląd z ogólnopolskiego na międzynarodowy. – To wspaniałe, że w wielu miejscach chętnie powraca się do starej, sięgającej nawet średniowiecza, tradycji – podkreśla. I przypomina, że przed wiekami hejnały odgrywane były m.in. przy okazji przyjazdu władcy, pożarów i innych zagrożeń (np. ostrzegały mieszkańców przed złodziejami). – Oprócz poznawania korzeni swojego miasta hejnały wzbogacają wszelkie uroczystości, trwale wpisując się w lokalny pejzaż – dodaje kanclerz.
– W wielu miejscach trębacze zapraszali w ten sposób na nabożeństwa – mówi Robert Panek, białostocki kompozytor, autor ośmiu hejnałów, m.in. dla Kuby, Nikaragui i Ekwadoru. Zdradza, że zasada pisania hejnału jest zawsze podobna: – Musi to być fragment muzyczny trwający nie więcej niż półtorej minuty i odzwierciedlający cechy charakterystyczne muzyki danego regionu.