Skąd się bierze popularność tego typu imprez, jak Warszawskie Targi Książki, skoro coraz mniej ludzi kupuje i czyta książki? Czyżby w dużych miastach czytelnictwo było w lepszej kondycji?
Łukasz Gołębiewski:
Czytelnictwo jest wszędzie w złej kondycji, także w dużych miastach. Takie imprezy odgrywają rolę kulturalną. Targi są miejscem spotkań. Trochę to przypomina sytuację rynku muzycznego. Płyt sprzedaje się coraz mniej, a na koncertach tłumy, jakich kiedyś nie widzieliśmy.
Dlaczego coraz mniej czytamy?
Przyczyny spadku sprzedaży i czytelnictwa tradycyjnych książek, a także prasy, mają głównie charakter cywilizacyjny. Jest coraz więcej alternatywnych form przekazu. Nie mam tu na myśli gier czy telewizji, duża część aplikacji na smartfony jest oparta o przekaz słowny. Być może współcześnie ludzie więcej czytają i piszą niż w latach 70., a z pewnością więcej znaków odbieramy i wysyłamy. Z powodu nadmiaru rozproszonego przekazu młodym ludziom coraz trudniej jest przyswajać długie treści, a tym bardziej analityczne. Ponadto podniesiono opodatkowanie książek. Sytuację pogarsza specyfika naszego rynku sprzedaży. W wielkich sieciach, które najczęściej odwiedzamy, często nie można dostać ambitniejszych pozycji i ludzie zniechęcają się do wszystkich księgarń.