16 lutego 2018 r. weszła w życie ustawa z 15 września 2017 r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium. Ustawa zakazała udostępniania solariów osobom poniżej 18. roku życia, nakazała informowanie o szkodliwości promieniowania UV oraz zabroniła reklamy i promocji usług, w szczególności na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych. Nie trzeba było długo czekać, aby pojawiły się pierwsze sprawy w sądach administracyjnych.
Czytaj także: Zakaz korzystania z solariów dla nieletnich - kary do 50 tys. zł
To właśnie one będą określać, jak interpretować ustawowe przepisy.
W jednej z pierwszych takich spraw powiatowy inspektor sanitarny nakazał wspólnikom spółki cywilnej prowadzącym solarium, żeby usunęli z zewnętrznej ściany budynku reklamę promującą zdrowie przez opaleniznę. Utrzymując decyzję w mocy, małopolski wojewódzki inspektor sanitarny w Krakowie zwrócił uwagę na szkodliwość nadmiernego naświetlania promieniami UV i znaczne zwiększenie ryzyka zachorowań na choroby nowotworowe skóry. Ocenił, że w treści reklamy uznanej za popularyzowanie korzystania z solarium więcej było treści promocyjnych niż informacyjnych.
Naruszało to ustawowe zakazy. Ingerują one wprawdzie w wolność działalności gospodarczej, ale nie ma ona charakteru absolutnego i może podlegać ograniczeniom ze względu na ważny interes publiczny. Tym interesem jest ochrona zdrowia – stwierdził inspektor. Podobne jak w Polsce, a nawet jeszcze dalej idące zakazy i ograniczenia obowiązują obecnie w wielu państwach, np. w Australii, Brazylii, krajach skandynawskich czy w Niemczech.