Ulotki już nie zasypią konsumentów

Ze skrzynek pocztowych mają zniknąć niechciane reklamy, zwłaszcza te z obietnicami wysokich wygranych

Aktualizacja: 29.01.2008 09:35 Publikacja: 29.01.2008 00:29

Stosy ulotek to dzieło firm marketingowych zbierających i handlujących naszymi danymi osobowymi. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB) obiecuje jednak, że sytuacja się poprawi, a firmy, które łamią przepisy o ochronie danych osobowych, będą usuwane z rynku. – Pozostanie jednak kłopot z firmami z zagranicy, których nie sposób kontrolować – przyznaje Leszek Konkel z zarządu SMB.

Warto pamiętać, że gdy jakaś firma zdobywa nasze dane i chce je wykorzystywać marketingowo, powinna nas o tym wcześniej poinformować. Gdy czyni to bez naszej wiedzy i zgody, można żądać ich usunięcia lub poprawienia.

GIODO we współpracy z SMB przygotował kodeks dobrych praktyk, którego zobowiązały się przestrzegać firmy marketingowe.

– Zależy nam, aby nie pozostał jedynie na papierze – mówi Michał Serzycki, generalny inspektor ochrony danych osobowych.

Wysyłka informacji o domniemanej nagrodzie może też naruszać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom handlowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zakazane jest wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał albo dostanie bezwarunkowo lub po wykonaniu jakiejś czynności (oddzwonieniu, odpisaniu, kupnie czegoś) nagrodę lub inną porównywalną korzyść.

Jeśli nagroda taka nie istnieje lub jej uzyskanie zależy od wpłacenia jakiejś kwoty albo poniesienia innych kosztów (np. rozmowy telefonicznej), to takie działanie jest zabronione.

Nie można również umieszczać w materiałach marketingowych faktur lub podobnych dokumentów sugerujących obowiązek zapłaty, który wywołuje u konsumenta wrażenie, że już coś zamówił, choć tak nie jest.

Za takie praktyki grozi surowa odpowiedzialność cywilna – konsument może bowiem żądać m.in. przeprosin w mediach, naprawienia wyrządzonej szkody (zwłaszcza unieważnienia umowy i zwrotu kosztów związanych z transakcją), jak też zasądzenia odpowiedniej kwoty na cel społeczny.

Stosy ulotek to dzieło firm marketingowych zbierających i handlujących naszymi danymi osobowymi. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB) obiecuje jednak, że sytuacja się poprawi, a firmy, które łamią przepisy o ochronie danych osobowych, będą usuwane z rynku. – Pozostanie jednak kłopot z firmami z zagranicy, których nie sposób kontrolować – przyznaje Leszek Konkel z zarządu SMB.

Warto pamiętać, że gdy jakaś firma zdobywa nasze dane i chce je wykorzystywać marketingowo, powinna nas o tym wcześniej poinformować. Gdy czyni to bez naszej wiedzy i zgody, można żądać ich usunięcia lub poprawienia.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara