Reklama
Rozwiń
Reklama

Ulotki już nie zasypią konsumentów

Ze skrzynek pocztowych mają zniknąć niechciane reklamy, zwłaszcza te z obietnicami wysokich wygranych

Aktualizacja: 29.01.2008 09:35 Publikacja: 29.01.2008 00:29

Stosy ulotek to dzieło firm marketingowych zbierających i handlujących naszymi danymi osobowymi. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB) obiecuje jednak, że sytuacja się poprawi, a firmy, które łamią przepisy o ochronie danych osobowych, będą usuwane z rynku. – Pozostanie jednak kłopot z firmami z zagranicy, których nie sposób kontrolować – przyznaje Leszek Konkel z zarządu SMB.

Warto pamiętać, że gdy jakaś firma zdobywa nasze dane i chce je wykorzystywać marketingowo, powinna nas o tym wcześniej poinformować. Gdy czyni to bez naszej wiedzy i zgody, można żądać ich usunięcia lub poprawienia.

GIODO we współpracy z SMB przygotował kodeks dobrych praktyk, którego zobowiązały się przestrzegać firmy marketingowe.

– Zależy nam, aby nie pozostał jedynie na papierze – mówi Michał Serzycki, generalny inspektor ochrony danych osobowych.

Wysyłka informacji o domniemanej nagrodzie może też naruszać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom handlowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Zakazane jest wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał albo dostanie bezwarunkowo lub po wykonaniu jakiejś czynności (oddzwonieniu, odpisaniu, kupnie czegoś) nagrodę lub inną porównywalną korzyść.

Reklama
Reklama

Jeśli nagroda taka nie istnieje lub jej uzyskanie zależy od wpłacenia jakiejś kwoty albo poniesienia innych kosztów (np. rozmowy telefonicznej), to takie działanie jest zabronione.

Nie można również umieszczać w materiałach marketingowych faktur lub podobnych dokumentów sugerujących obowiązek zapłaty, który wywołuje u konsumenta wrażenie, że już coś zamówił, choć tak nie jest.

Za takie praktyki grozi surowa odpowiedzialność cywilna – konsument może bowiem żądać m.in. przeprosin w mediach, naprawienia wyrządzonej szkody (zwłaszcza unieważnienia umowy i zwrotu kosztów związanych z transakcją), jak też zasądzenia odpowiedniej kwoty na cel społeczny.

Stosy ulotek to dzieło firm marketingowych zbierających i handlujących naszymi danymi osobowymi. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB) obiecuje jednak, że sytuacja się poprawi, a firmy, które łamią przepisy o ochronie danych osobowych, będą usuwane z rynku. – Pozostanie jednak kłopot z firmami z zagranicy, których nie sposób kontrolować – przyznaje Leszek Konkel z zarządu SMB.

Warto pamiętać, że gdy jakaś firma zdobywa nasze dane i chce je wykorzystywać marketingowo, powinna nas o tym wcześniej poinformować. Gdy czyni to bez naszej wiedzy i zgody, można żądać ich usunięcia lub poprawienia.

Reklama
Nieruchomości
Budowa domów i mieszkań na nowych zasadach. Co się zmieni w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama