Obowiązki nie kończą się na naprawie towaru

Czy klient może dochodzić zwrotu kosztów związanych z dwukrotnym dostarczaniem do sprzedawcy swoim samochodem reklamowanego sprzętu? Co powinien zrobić, jeżeli po drugiej reklamacji towar nadal jest wadliwy?

Aktualizacja: 01.09.2009 07:17 Publikacja: 01.09.2009 06:50

Red

Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, kupujący może w odpowiedniej kolejności żądać:

- doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy,

- obniżenia ceny albo zwrotu gotówki za jednoczesnym zwrotem towaru (odstąpienie od umowy).

Kupujący ma prawo reklamować niezgodność towaru z umową w ciągu dwóch miesięcy od chwili wykrycia wady i w ciągu dwóch lat od chwili wydania rzeczy. W pierwszej kolejności może się wówczas domagać bezpłatnej naprawy lub wymiany zakupionego towaru na nowy.

Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AF34D5663C069F8292C07CE0B22432D2?id=166809]ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r., nr 141, poz. 1176)[/link] sprzedawca ma obowiązek pokryć wszelkie koszty poniesione przez kupującego w związku ze złożeniem reklamacji. Chodzi tu m.in. o koszty demontażu, dostarczenia towaru, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

W szczególności nieodpłatna winna być usługa naprawy wraz z usunięciem wadliwych i zamontowaniem sprawnych części towaru bądź uzupełnienie towaru o brakujące elementy, ale także wszelkie czynności kupującego dokonane przed naprawą w celu jej realizacji oraz po niej, żeby umożliwić zgodne z umową korzystanie z towaru. Sprzedawcę obciąża także wybór odpowiedniej osoby oraz kwestia wynagrodzenia za naprawę, jeżeli sam nie jest w stanie zadośćuczynić temu obowiązkowi.

Kupujący powinien udokumentować wszelkie swoje wydatki poniesione w związku z reklamacją towaru, np. składając rachunek za zakupioną benzynę. Reklamację w takiej sytuacji najlepiej złożyć na piśmie, dołączając do niej odpowiednią dokumentację poniesionych wydatków, która będzie stanowiła podstawę do zwrotu pieniędzy w przypadku uznania reklamacji przez sprzedawcę.

[b]Reasumując, w razie uznania przez sprzedawcę zasadności reklamacji towaru, ma on obowiązek zwrotu kupującemu wszelkich udokumentowanych odpowiednimi rachunkami kosztów poniesionych w związku z tą reklamacją.

Przyjmuje się, że jeżeli po pierwszej naprawie dostarczonego sprzętu konieczność reklamacji się powtarza, kupujący, niezależnie od przysługującego mu żądania zwrotu wszelkich kosztów poniesionych z tytułu powtórnego dostarczenia reklamowanego towaru do sprzedawcy, może również odstąpić od umowy z racji narażenia go na niedogodności, chyba że niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Kupujący może wówczas domagać się zwrotu pieniędzy za zakupiony towar, wymiany towaru na nowy lub też stosownego obniżenia ceny towaru.[/b]

[i]Autor jest prawnikiem w kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr i doktorantem UJ[/i]

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem