Obecnie użytkownicy komórek na kartę, czyli przedpłaconych, nie mają takich samych uprawnień jak abonenci, którzy zawarli z operatorem umowę na piśmie o świadczenie usług. Wkrótce się to zmieni.
Sejm uchwalił wczoraj nowelizację ustawy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4AD1F3BA988EFAB4F26AB7BDCAB7705C?id=174502]Prawo telekomunikacyjne[/link] (trafi teraz do Senatu), która zmienia definicję abonenta. Będzie nim także podmiot niebędący stroną umowy zawartej w formie pisemnej o świadczenie usług telekomunikacyjnych z ich publicznym dostawcą. Oczywiście nie oznacza to, że automatycznie wszyscy pre-paidowcy, którzy nie zawarli z operatorem umowy na piśmie, z mocy prawa staną się abonentami. Aby tak się stało, muszą przekazać operatorowi swoje dane osobowe. W przypadku konsumenta będzie to imię i nazwisko, numer ewidencyjny PESEL (jeśli go nie ma, to nazwa i numer dokumentu tożsamości) i adres korespondencyjny. Przedsiębiorca zaś musi przekazać nazwę firmy, numer identyfikacyjny REGON lub NIP albo numer w rejestrze lub ewidencji działalności gospodarczej, siedzibę i adres korespondencyjny.
- [b]Rozszerzenie pojęcia "abonent" na użytkowników pre-paidów spowoduje, iż uzyskają oni takie same uprawnienia jak osoby, które zawarły z operatorem umowę w formie pisemnej. [/b]Przekazanie danych osobowych będzie całkowicie dobrowolne - tłumaczy Jędrzej Kondek, prawnik z Kancelarii Barylski, Olszewski, Brzozowski.
- Nie sądzę, aby zmiana definicji abonenta stała się na tyle atrakcyjna dla pre-paidowych użytkowników, by zechcieli zrezygnować z anonimowości. Wszystko będzie zależało od ich decyzji, a nowe uprawnienia nie są aż tak istotne, by gremialnie decydowali się na nowy status - mówi Wojciech Krupa z Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.
Po wejściu w życie przepisów (60 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw) użytkownicy prepaidów uzyskają prawo do otrzymywania billingów, informacji o zmianach w regulaminie świadczenia usług i cenniku, prawo do zamieszczania swoich danych w spisie abonentów. Będą też mogli dochodzić roszczeń odszkodowawczych za nienależyte wykonanie usług telekomunikacyjnych lub przerwę w ich świadczeniu. Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zostanie też zobowiązany do świadczenia abonentom usługi informacji o numerach telefonów osób, które udostępniły swoje dane osobowe.