Upadłość konsumencka wymaga reanimacji

Na 1236 wniosków o bankructwo ogłoszono je 16 razy. To wina złego prawa i nieprawidłowej praktyki sądów. Resort sprawiedliwości zapowiada zmianę procedury

Publikacja: 08.04.2011 05:00

Upadłość konsumencka wymaga reanimacji

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Przepisy o upadłości konsumenckiej

weszły w życie przed dwoma laty. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości przygotował raport oceniający ich funkcjonowanie. Wnioski są zatrważające. Instytucja ta, mimo zapowiedzi, że może z niej skorzystać nawet kilka milionów zadłużonych osób, właściwie nie działa.

Autor raportu Marek Jaślikowski dokonał przeglądu prawie wszystkich spraw konsumenckiej upadłości, szukając odpowiedzi na to pytanie, co nie pozwala jej rozwinąć się w Polsce. Okazało się, że w ciągu badanych 14 miesięcy skorzystało z niej zaledwie 16 osób.

1,4 proc.

wnioskodawców skorzystało z sądowego oddłużenia

Dlaczego jest tak mało upadłości konsumenckich? – Przyczyn jest kilka – mówi mec. Jaślikowski. – Leżą po stronie zarówno prawa, jak i sądów. Jeżeli chodzi o ustawę, to niepotrzebnie zawęża ona krąg dłużników, którzy mogą skorzystać z procedury oddłużeniowej. Winien jest ponadto zbytni formalizm procedur. Jeśli bowiem 95 proc. wniosków obarczonych jest brakami formalnymi, to trudno za tę sytuację winić wnioskodawców. Na dodatek praktyka sądów ujawnia istotne rozbieżności. Tak np. koszty postępowania szacowały one na kwoty od 3 tys. do 22 tys. zł. Różne były też wynagrodzenia syndyka: od 500 zł do 10 tys. zł. Tymczasem oszacowanie niezbędnych kosztów może decydować o uwzględnieniu lub oddaleniu wniosku o upadłość.

Co trzeba zmienić, aby oddłużenie zaczęło działać?

95 proc.

wniosków o upadłość nie spełniało wymagań formalnych, co świadczy o trudności procedury

Autorzy raportu proponują objęcie upadłością dłużników bez majątku, ale mających możliwości zarobkowe. Chcą także dopuszczenia jej wówczas, gdy jest tylko jeden wierzyciel, i w wypadku rolników. Powinna też być możliwość zawierania układów z wierzycielami (co do

zakresu redukcji długu), jaką mają przedsiębiorcy. Postulują wreszcie odformalizowanie procedury i wprowadzenie formularzy bądź przyznanie powiatowemu (miejskiemu) rzecznikowi konsumentów legitymacji do składania (na wniosek dłużnika) takich spraw do sądu.

– Będziemy się starali wcielić w życie te propozycje

– powiedział „Rz" Zbigniew Wrona, wiceminister sprawiedliwości, który zlecił IWS wykonanie raportu.

Czytaj też:

Zobacz

»

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo