Reklama

Pasażer pod opieką bez względu na koszty

W razie odwołania lotu przewoźnik musi się zająć swoimi pasażerami przez cały czas oczekiwania na następny.

Publikacja: 01.02.2013 07:15

Prawo Unii Europejskiej nakłada na przewoźnika konkretne obowiązki, gdy zostanie odwołany lot.  Musi zapewnić pasażerom opiekę, a w określonych wypadkach również wypłacić odszkodowanie.

W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić napoje, posiłki, a także zakwaterowanie i transport na lotnisko, w zależności od czasu oczekiwania. Obowiązek opieki jest niezależny od przyczyn odwołania lotu. Z wypłaty odszkodowania przewoźnik może być zwolniony, jeżeli lot został odwołany z powodu „nadzwyczajnych okoliczności".

W kwietniu 2010 r. z powodu wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull przestrzeń powietrzna nad większością krajów UE została zamknięta. Denise M. była wśród pasażerów odwołanego lotu z Faro do Dublina. Lot był zaplanowany na 17 kwietnia, ale odbył się dopiero 24 kwietnia. Przez ten czas Ryanair nie zapewnił pasażerom żadnej opieki. W związku z tym Denise M. zażądała od przewoźnika odszkodowania za koszty posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu poniesionych przez nią w okresie oczekiwania na lot.

Irlandzki sąd zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem, czy pojęcie: „nadzwyczajne okoliczności" obejmuje zamknięcie przestrzeni powietrznej z powodu wybuchu wulkanu i jakie obowiązki ma w takiej sytuacji przewoźnik.

Trybunał podkreślił przede wszystkim, że bez względu na wagę i przyczyny „nadzwyczajnych okoliczności" nie ma możliwości zwolnienia przewoźnika lotniczego ze wszystkich obowiązków określonych w prawie UE. Zamknięcie przestrzeni powietrznej z powodu wybuchu wulkanu stanowi nadzwyczajną okoliczność, która nie zwalnia z obowiązku zapewnienia opieki.

Reklama
Reklama

Prawo unijne nie przewiduje ograniczenia obowiązku zapewnienia opieki pasażerom, których lot został odwołany ani pod względem czasowym, ani pieniężnym. Tym samym przewoźnik musi zapewnić pasażerom opiekę przez cały czas oczekiwania na zmianę planu podróży. Ma to na celu zagwarantowanie pasażerom wysokiego poziomu ochrony, co może oznaczać nawet poważne konsekwencje finansowe dla przewoźnika.

sygnatura akt: C-12/11

Prawo Unii Europejskiej nakłada na przewoźnika konkretne obowiązki, gdy zostanie odwołany lot.  Musi zapewnić pasażerom opiekę, a w określonych wypadkach również wypłacić odszkodowanie.

W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić napoje, posiłki, a także zakwaterowanie i transport na lotnisko, w zależności od czasu oczekiwania. Obowiązek opieki jest niezależny od przyczyn odwołania lotu. Z wypłaty odszkodowania przewoźnik może być zwolniony, jeżeli lot został odwołany z powodu „nadzwyczajnych okoliczności".

Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Prawo dla Ciebie
Zamieszanie z hybrydowym manicure. Klienci zestresowani. Eksperci wyjaśniają
Spadki i darowizny
Kiedy dokładnie należy otworzyć testament i kto powinien to zrobić?
Prawo w Polsce
Dwa projekty ustaw u prezydenta Karola Nawrockiego. Chodzi o płacenie gotówką
Reklama
Reklama