Prawo Unii Europejskiej nakłada na przewoźnika konkretne obowiązki, gdy zostanie odwołany lot. Musi zapewnić pasażerom opiekę, a w określonych wypadkach również wypłacić odszkodowanie.
W ramach opieki przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić napoje, posiłki, a także zakwaterowanie i transport na lotnisko, w zależności od czasu oczekiwania. Obowiązek opieki jest niezależny od przyczyn odwołania lotu. Z wypłaty odszkodowania przewoźnik może być zwolniony, jeżeli lot został odwołany z powodu „nadzwyczajnych okoliczności".
W kwietniu 2010 r. z powodu wybuchu islandzkiego wulkanu Eyjafjallajökull przestrzeń powietrzna nad większością krajów UE została zamknięta. Denise M. była wśród pasażerów odwołanego lotu z Faro do Dublina. Lot był zaplanowany na 17 kwietnia, ale odbył się dopiero 24 kwietnia. Przez ten czas Ryanair nie zapewnił pasażerom żadnej opieki. W związku z tym Denise M. zażądała od przewoźnika odszkodowania za koszty posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu poniesionych przez nią w okresie oczekiwania na lot.
Irlandzki sąd zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z pytaniem, czy pojęcie: „nadzwyczajne okoliczności" obejmuje zamknięcie przestrzeni powietrznej z powodu wybuchu wulkanu i jakie obowiązki ma w takiej sytuacji przewoźnik.
Trybunał podkreślił przede wszystkim, że bez względu na wagę i przyczyny „nadzwyczajnych okoliczności" nie ma możliwości zwolnienia przewoźnika lotniczego ze wszystkich obowiązków określonych w prawie UE. Zamknięcie przestrzeni powietrznej z powodu wybuchu wulkanu stanowi nadzwyczajną okoliczność, która nie zwalnia z obowiązku zapewnienia opieki.