Zwrot towarów z Interentu a informacja o odstąpieniu od umowy z e-sklepem endo.pl

Klienci sklepu internetowego endo.pl nie byli prawidłowo informowani o prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Przedsiębiorca jednak zaniechał stosowania niezgodnych z prawem praktyk.

Publikacja: 08.01.2014 11:45

Kupujący w sklepie Internetowym powinien być pisemnie powiadomiony o możliwości i terminie odstąpien

Kupujący w sklepie Internetowym powinien być pisemnie powiadomiony o możliwości i terminie odstąpienia od umowy.

Foto: www.sxc.hu

Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało m.in., że sklep endo.pl nie przekazywał klientom pisemnej informacji o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu towarów zakupionych na odległość.

Konsumentowi internetowemu przysługuje tzw. prawo do namysłu. Oznacza to, że ma on 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. Termin ten liczymy od dnia dostarczenia zamówionego towaru.

Wobec tego w tym czasie e-klient powinien poinformować przedsiębiorcę o swej decyzji. W tym celu konieczne jest stosowne oświadczenie, które wysyłać należy pocztą. Odstąpienia nie trzeba motywować żadnymi powodami.

Prawidłowo złożone odstąpienie unieważnia zawartą wcześniej umowę.

Obowiązkiem właściciela sklepu internetowego jest pisemne poinformowanie o prawie do namysłu klienta najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego towaru.

Urząd wyjaśnia, że spółka Decoratum na przestrzeni minionych miesięcy stosowała dwie wersje Regulaminu. Regulacje w wersji obowiązującej od 1 września 2012 r. do 14 listopada 2012 r. obejmował w pkt. V 12 następujące postanowienie: „Zamawiający ma prawo - zgodnie z art. 7 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny - odstąpić od umowy sprzedaży bez podania przyczyn składając stosowne oświadczenie na piśmie oraz odsyłając produkty w terminie do dziesięciu dni od daty otrzymania produktu".

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość można pobrać ze

strony UOKiK

.

W dalszej części regulaminu, zostały zawarte unormowania dotyczące terminu dostarczenia towaru od momentu złożenia zamówienia.

„Zamówione towary zostaną dostarczone do Zamawiającego: 4 a) W ciągu 4 dni roboczych przesyłka kurierską b) Do 5 dni roboczych za pośrednictwem Poczty Polskiej

".

Na mocy przytoczonej regulacji Spółka uzależniła skuteczność oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość od zwrotu towaru, którego odstąpienie dotyczy.

Spółka określiła zatem dodatkowy warunek, który konsument powinien spełnić, aby mógł skorzystać z przysługującego mu uprawnienia.

Podkreślenia wymaga to, że wskazana ustawa normująca zasady zawierania z konsumentami umów na odległość nie uzależnia możliwości odstąpienia od umowy od wykonywania jakichkolwiek czynności poza złożeniem przez konsumenta w odpowiedniej formie oświadczenia woli.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Decoratum karę pieniężną w wysokości 15 084 zł.

W czasie trwania niniejszego postępowania doszło do zaniechania stosowania opisanej powyżej praktyki. Kwestionowaną regulację zastąpiono 15 listopada 2012 r. postanowieniem o brzmieniu: „Zamawiający ma prawo - zgodnie z art. 7 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny - odstąpić od umowy sprzedaży bez podania przyczyn składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie do dziesięciu dni od daty otrzymania produktu. Zamawiający zwraca otrzymany towar, nie później jednak niż w terminie czternastu dni od daty odstąpienia od umowy sprzedaży"

Wobec tego, że przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanych praktyk możliwe było obniżenie sankcji finansowej. Decyzja UOKiK jest prawomocna.

Pomoc dla konsumentów:

rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatna infolinia: 800 007 707,

www.ezakupy.uokik.gov.pl

Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało m.in., że sklep endo.pl nie przekazywał klientom pisemnej informacji o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu towarów zakupionych na odległość.

Konsumentowi internetowemu przysługuje tzw. prawo do namysłu. Oznacza to, że ma on 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. Termin ten liczymy od dnia dostarczenia zamówionego towaru.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem