Trybunał w sprawie Teekanne: Opakowanie herbatki nie może wprowadzać w błąd

Informacje na opakowaniu produktu spożywczego nie mogą sugerować, że produkt zawiera składnik, który w rzeczywistości w nim nie występuje.

Aktualizacja: 04.06.2015 12:28 Publikacja: 04.06.2015 12:07

Trybunał w sprawie Teekanne: Opakowanie herbatki nie może wprowadzać w błąd

Foto: 123RF

Dotyczy to także sytuacji, gdy wiedzę na temat braku tego składnika konsument może wywieść z wykazu składników podanego na opakowaniu, zawierającego prawdziwe i wyczerpujące informacje. Taki wykaz może bowiem nie wystarczyć, by skorygować mylne wrażenie, jakie wywarły informacje podane na etykiecie – uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dzisiejszym wyroku dotyczącym herbatki owocowej firmy Teekanne (sygn.akt C-195/14).

Niemiecka spółka Teekanne sprzedaje herbatę owocową o nazwie „Felix malinowo-waniliowa przygoda". Na opakowaniu tej herbaty są między innymi ilustracje malin i kwiatów wanilii oraz oznaczenia „herbata owocowa z naturalnymi aromatami", „herbata owocowa z naturalnymi aromatami – smak malinowo-waniliowy" oraz „zawiera wyłącznie naturalne składniki". W rzeczywistości herbata owocowa nie zawiera naturalnych składników pochodzących z wanilii lub maliny ani aromatu z nich uzyskanego. Wykaz składników, zamieszczony na opakowaniu, jest następujący: „Hibiskus, jabłko, liście jeżyny słodkiej, skórka pomarańczy, dzika róża, aromat naturalny o smaku wanilii, skórka cytryny, aromat naturalny o smaku maliny, jeżyna, truskawka, borówka czarna, dziki bez". Niemieckie stowarzyszenie ochrony konsumentów zarzuca Teekanne, że wprowadza konsumentów w błąd co do składu herbaty. Oznaczenia zamieszczone na opakowaniu sugerują bowiem, że herbata będzie zawierać w swym składzie wanilię i malinę lub przynajmniej naturalne aromaty wanilii i maliny. Stowarzyszenie wezwało Teekanne do zaniechania reklamowania herbaty. Spór trafił w ostatniej instancji do Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości w Niemczech).Ten zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy etykietowanie środka spożywczego może wprowadzić konsumenta w błąd, jeżeli sugeruje obecność składnika, który w rzeczywistości w produkcie nie występuje, a jego brak konsument może wywieść wyłącznie wtedy, gdy zapozna się z wykazem składników.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo