Trybunał w sprawie Teekanne: Opakowanie herbatki nie może wprowadzać w błąd

Informacje na opakowaniu produktu spożywczego nie mogą sugerować, że produkt zawiera składnik, który w rzeczywistości w nim nie występuje.

Aktualizacja: 04.06.2015 12:28 Publikacja: 04.06.2015 12:07

Trybunał w sprawie Teekanne: Opakowanie herbatki nie może wprowadzać w błąd

Foto: 123RF

Dotyczy to także sytuacji, gdy wiedzę na temat braku tego składnika konsument może wywieść z wykazu składników podanego na opakowaniu, zawierającego prawdziwe i wyczerpujące informacje. Taki wykaz może bowiem nie wystarczyć, by skorygować mylne wrażenie, jakie wywarły informacje podane na etykiecie – uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dzisiejszym wyroku dotyczącym herbatki owocowej firmy Teekanne (sygn.akt C-195/14).

Niemiecka spółka Teekanne sprzedaje herbatę owocową o nazwie „Felix malinowo-waniliowa przygoda". Na opakowaniu tej herbaty są między innymi ilustracje malin i kwiatów wanilii oraz oznaczenia „herbata owocowa z naturalnymi aromatami", „herbata owocowa z naturalnymi aromatami – smak malinowo-waniliowy" oraz „zawiera wyłącznie naturalne składniki". W rzeczywistości herbata owocowa nie zawiera naturalnych składników pochodzących z wanilii lub maliny ani aromatu z nich uzyskanego. Wykaz składników, zamieszczony na opakowaniu, jest następujący: „Hibiskus, jabłko, liście jeżyny słodkiej, skórka pomarańczy, dzika róża, aromat naturalny o smaku wanilii, skórka cytryny, aromat naturalny o smaku maliny, jeżyna, truskawka, borówka czarna, dziki bez". Niemieckie stowarzyszenie ochrony konsumentów zarzuca Teekanne, że wprowadza konsumentów w błąd co do składu herbaty. Oznaczenia zamieszczone na opakowaniu sugerują bowiem, że herbata będzie zawierać w swym składzie wanilię i malinę lub przynajmniej naturalne aromaty wanilii i maliny. Stowarzyszenie wezwało Teekanne do zaniechania reklamowania herbaty. Spór trafił w ostatniej instancji do Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości w Niemczech).Ten zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy etykietowanie środka spożywczego może wprowadzić konsumenta w błąd, jeżeli sugeruje obecność składnika, który w rzeczywistości w produkcie nie występuje, a jego brak konsument może wywieść wyłącznie wtedy, gdy zapozna się z wykazem składników.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów