Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów tylko do środy wpłynęło ok. 600 skarg na działania banków. Pewnie będzie ich więcej?
Na te dane trzeba spojrzeć w zestawieniu z liczbą kredytobiorców uprawnionych do skorzystania z wakacji kredytowych, a według informacji Związku Banków Polskich mogą one objąć 2,1 mln umów kredytu hipotecznego. Przywołana liczba skarg wydaje się zatem niewielka.
Co może być ich przyczyną?
Po pierwsze, ustawa wprowadzająca wakacje kredytowe weszła w życie 29 lipca 2022 r., a zawieszenie raty sierpniowej wymaga złożenia wniosku najpóźniej w terminie jej zapadalności, niekiedy przypadającym na początku miesiąca. W rezultacie w zaledwie kilka dni, w tym przez weekend, do banków trafiło kilkaset tysięcy wniosków. Gdyby odstęp między wejściem w życie ustawy a początkiem wakacji kredytowych był dłuższy, nie doszłoby do takiej kumulacji składania wniosków. Po drugie, sektor bankowy miał bardzo mało czasu na przygotowanie się do przyjmowania wniosków, a wymagało to ustanowienia wielu procedur wewnętrznych i zmian technicznych. Po trzecie, w wielu przypadkach nowe przepisy nie rozwiewają powstałych wątpliwości, co może oznaczać złożenie skargi przez klienta.
Czytaj więcej
W związku z wejściem w życie ustawy wprowadzającej „wakacje kredytowe” Rzecznik Finansowy przekazał Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów informację o możliwych nieprawidłowościach.