Jest wyrok TSUE ws. silników diesla Volkswagena. Co mogą zrobić klienci?

Oprogramowanie do silników diesla, zmniejszające skuteczność kontroli emisji zanieczyszczeń przy zwykłej temperaturze, to zakazane urządzenie, a jego użycie narusza prawa konsumentów.

Publikacja: 15.07.2022 06:06

Jest wyrok TSUE ws. silników diesla Volkswagena. Co mogą zrobić klienci?

Foto: AdobeStock

Tak uznał w czwartek w przełomowym orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Pozwoli ono nabywcom aut z takim urządzeniem dochodzić praw konsumenckich.


Do TSUE zwróciły się austriacki Sąd Najwyższy oraz sądy okręgowe w Eisenstadt i Klagenfurcie, które rozpatrywały pozwy nabywców pojazdów marki Volkswagen wyposażonych w oprogramowanie zmniejszające recyrkulację gazów zanieczyszczających auta w zależności od wykrytej temperatury. Klienci żądali, by sąd unieważnił ich umowy sprzedaży zawarte w latach 2011–2013.

Czytaj więcej

Prof. Waldemar Gontarski: Nie rozumiem logiki niemieckiej

Sądy pytające argumentowały, że oprogramowanie to nie gwarantuje przestrzegania dopuszczalnych wartości spalin z silników diesla, ustanowionych w Unii dla emisji tlenków azotu, gdy temperatura zewnętrzna sytuuje się w przedziale między 15 a 33 stopni Celsjusza (ten przedział nosi fachową nazwę okna termicznego). To okno jest wynikiem dokonanej przez Volkswagena aktualizacji oprogramowania tych pojazdów w celu zastąpienia oprogramowania zakazanego w świetle prawa Unii.

Niemiecki federalny urząd ds. ruchu pojazdów silnikowych wydał zezwolenie na tę aktualizację oprogramowania, stwierdzając, że nie stanowiła ona zakazanego urządzenia ograniczającego skuteczność działania.


TSUE orzekł, że urządzenie, które gwarantuje przestrzeganie dopuszczalnych wartości emisji tlenków azotu tylko w ramach okna termicznego, stanowi urządzenie ograniczające skuteczność działania co do zasady zabronione na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia WE nr 715/20071 w sprawie homologacji pojazdów silnikowych.


Jeśli chodzi o prawa konsumentów, to TSUE wskazał, że w przypadku dokonania zakupu towaru niezgodnego z umową przepisy europejskie obowiązujące w momencie wystąpienia tych okoliczności, czyli dyrektywa 1999/443, przewidywały, że konsument ma prawo żądać od sprzedawcy naprawienia towaru albo wymiany, chyba że byłoby to niemożliwe lub nieproporcjonalne.

Wyłącznie gdy konsument nie ma prawa ani do naprawy, ani do wymiany towaru lub gdy sprzedawca nie zastosował jednego z tych środków zaradczych w rozsądnym terminie, może żądać obniżenia ceny lub rozwiązania umowy.


Sygnatury akt: C-128/20, C-134/20, C-145/20

Tak uznał w czwartek w przełomowym orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Pozwoli ono nabywcom aut z takim urządzeniem dochodzić praw konsumenckich.


Do TSUE zwróciły się austriacki Sąd Najwyższy oraz sądy okręgowe w Eisenstadt i Klagenfurcie, które rozpatrywały pozwy nabywców pojazdów marki Volkswagen wyposażonych w oprogramowanie zmniejszające recyrkulację gazów zanieczyszczających auta w zależności od wykrytej temperatury. Klienci żądali, by sąd unieważnił ich umowy sprzedaży zawarte w latach 2011–2013.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP