Reklama Carrefour nie obraża Napoleona

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga 53-letniego nauczyciela historii na telewizyjny spot firmy Carrefour Polska.

Aktualizacja: 17.08.2016 11:43 Publikacja: 17.08.2016 10:33

Reklama Carrefour nie obraża Napoleona

Foto: www.youtube.com

Przedmiotem skargi była reklama, w której cesarz Francji przemieszcza się po magazynie i hali sprzedażowej Carrefour i wydaje polecenia personelowi odnoście jakości i cen produktów spożywczych codziennego użytku (sygn. K/39/16).

Napoleon obiektem drwin

W opinii skarżącego reklama jest "idiotyczna i kretyńska". Zdaniem nauczyciela spot obraża uczucia narodowe, historyczne i patriotyczne Polaków.

- Dla nas, Polaków, Napoleon jest Kimś wielkim, nie jest błaznem jak w tej reklamie, nie jest obiektem drwin – czytamy w skardze.

- W Polsce nie drwimy z Jana III Sobieskiego, nie drwimy ze Stefana Batorego, nie drwimy z Józefa Piłsudskiego, nie drwimy z Napoleona Bonaparte - dodał.

- Ta kampania prezentuje Napoleona Bonaparte, ważną postać z naszego polskiego hymnu narodowego (...) - wrogim, szyderczym, deprecjonującym i postponującym tę wielką historyczną postać - podsumował.

Nauczyciel uważa, że to skandal, że tego typu reklama prezentowana jest każdego dnia w Telewizji Narodowej.

Pozytywny wizerunek

Skarżący wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Spółka w pisemnej odpowiedzi na skargę stwierdziła, że reklama wykorzystująca wizerunek Napoleona nie narusza dobrych obyczajów w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, jest prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

- W kampanii Carrefour wykorzystujemy pozytywny wizerunek Napoleona wśród Polaków – wyjaśnił skarżony.

- Intencją Carrefour była reinterpretacja tej ważnej dla Polaków postaci, jej uwspółcześnienie poprzez obsadzenie w tej roli znanego i lubianego aktora polskiego jak również osadzenie jej w nowym kontekście - kontekście marki Carrefour - dodał.

Poza tym spółka podkreśliła, że w spotach reklamowych Carrefour Napoleon pozostaje wodzem i mają one pozytywny wydźwięk.

- Wychwalamy w nich jego umiejętności strategiczne i dowódcze, które wykorzystuje, by dowodzić w Carrefour – wyjaśniła firma.

- Fakt ten ilustrują liczne przykłady imitujące wypowiedzi Napoleona (...) takie jak: „Ja wódz, ja reformator, przybyłem do Carrefour, by strzec, jakości , walczyć o wyższość niższych cen i dzielić się moją zdolnością planowania."- dodał skarżony.

Spółka tłumaczyła, że sięgnęła po ten wzorzec doskonałego wodza, ze względu na wspólne pochodzenie zarówno marki jak i postaci historycznej.

Co na to Komisja Etyki Reklamy

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia normy art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanej przez skarżącego.

Zdaniem zespołu orzekającego postać Napoleona przedstawionego jako strażnika jakości produktów, została zaprezentowana w przedmiotowej reklamie w sposób humorystyczny, a nie prześmiewczy. Tym samym zespół orzekający oddalił zarzut deprecjacji postaci historycznej w przedmiotowej reklamie.

Uchwała Nr ZO 55/16 z dnia 21 lipca 2016 roku zespołu orzekającego w sprawie sygn. akt: K/39/16

Przedmiotem skargi była reklama, w której cesarz Francji przemieszcza się po magazynie i hali sprzedażowej Carrefour i wydaje polecenia personelowi odnoście jakości i cen produktów spożywczych codziennego użytku (sygn. K/39/16).

Napoleon obiektem drwin

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego