Inspekcja Handlowa po raz drugi skontrolowała rynek laserowych wskaźników. Poprzednim razem zrobiła to w 2010 roku, a jej efekty były bardzo negatywne dla przedsiębiorców zajmujących się wprowadzaniem na rynek tego typu produktów. Wówczas aż w 73 proc. przypadków stwierdzono jakieś uchybienia. Tym razem było lepiej, chociaż i tak inspektorzy zakwestionowali prawie 46 proc. produktów, głównie z uwagi na brak informacji w instrukcji obsługi lub nieprawidłowe oznakowanie.
Co to jest
Wskaźniki laserowe to urządzenia pomocne przy prowadzeniu prezentacji, występują w formie samodzielnych przedmiotów, albo jako element długopisów, latarek, pamięci USB czy innych gadżetów. Bezpośrednie patrzenie na wiązkę lasera może mieć niekorzystny wpływ na wzrok, dlatego użytkownik produktu musi wiedzieć jak go używać i być pewnym, że jest bezpieczny. Dlatego właśnie na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w IV kwartale 2016 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła 92 partie wskaźników laserowych. Podczas ogólnopolskiej kontroli, która dotyczyła głównie sklepów detalicznych oraz hurtowni, inspektorzy wykryli najwięcej uchybień przy oznaczaniu produktów.
Łącznie ze względu na różne nieprawidłowości zakwestionowano 42 partie produktów, tj. 45,6 proc. wszystkich skontrolowanych. W wyniku badań laboratoryjnych zakwestionowano 2 partie produktów. W jednej próbce ujawniono, że klasa bezpieczeństwa produktu jest wyższa, aniżeli klasa deklarowana przez producenta (3R, klasa 2M). W drugiej kwestionowanej próbce, która nie posiadała jakichkolwiek oznaczeń badania wykazały, że wskaźnik laserowy jest klasy 3B. Nieprawidłowości w oznakowaniu stwierdzono we wszystkich zakwestionowanych partiach. Najwięcej stwierdzonych uchybień dotyczyło niepełnych zapisów w instrukcjach użytkowania (57,1 proc. wszystkich zakwestionowanych). W przypadku 11 partii stwierdzono brak ostrzeżeń/oznaczeń na produkcie, w takiej samej liczbie partii – ostrzeżenia i oznaczenia na produkcie były tylko w języku obcym. W trzech partiach stwierdzono brak jakichkolwiek oznaczeń, ostrzeżeń oraz instrukcji użytkowania.
Obowiązki przedsiębiorcy
Zgodnie z art. 10 ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów (DzU z 2016r., poz. 2047) producent jest zobowiązany wprowadzać na rynek wyłącznie produkty bezpieczne, a wprowadzając produkt na rynek polski jest także zobowiązany dostarczać konsumentom informacje w języku polskim:
- umożliwiające im ocenę zagrożeń związanych z produktem w czasie zwykłego lub możliwego do przewidzenia okresu jego używania, jeżeli takie zagrożenia nie są, przy braku odpowiedniego ostrzeżenia, natychmiast zauważalne,