Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływają skargi konsumentów na te praktyki. Twierdzą, że gdy potrzebowali pożyczki, dostawali do podpisania umowę leasingu zwrotnego sprzętu AGD, np. lodówki, który wcześniej rzekomo sprzedali firmie udzielającej finansowania. Z sygnałów konsumenckich wynika, że w takich umowach przedmiot leasingu jest zazwyczaj określony bardzo ogólnie. Jeden ze skarżących twierdzi nawet, że w ogóle nie posiada kuchenki będącej przedmiotem owego leasingu, inny zaś przekonuje, że wpisaną do umowy lodówkę wcześniej zajął komornik.
Pod lupą UOKiK są trzy firmy: Everest Finanse S.A. i Everest Finanse Sp. z o.o. Sp. k. działające pod szyldem „Bocian Pożyczki” oraz Capital Service S.A. Urząd przyjrzy się zawieranym przez nie umowom leasingu konsumenckiego zwrotnego. Chce zbadać, czy kwoty ze „sprzedaży” sprzętu w rzeczywistości nie stanowią pożyczek, a „raty leasingu” – ich spłaty z uwzględnieniem prowizji dla firmy.
- Podejrzewamy, że umowy leasingu zawierane z firmami pożyczkowymi albo podmiotami z nimi powiązanymi są próbą obejścia przepisów dotyczących kredytu konsumenckiego. Prawo ogranicza zarówno wysokość odsetek pobieranych od pożyczek, jak i ich kosztów pozaodsetkowych. Umowy leasingu zwrotnego, w których nie ma obowiązku nabycia przedmiotu umowy przez konsumenta po jej zakończeniu, nie podlegają tym przepisom – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Ostrzega konsumentów, aby uważnie czytali umowy pożyczkowe przed podpisaniem i nie zgadzali się na fikcyjny leasing. Grozi im bowiem, że będą płacili bardzo wysokie raty, dużo wyższe niż te, które są dozwolone w przypadku kredytów konsumenckich.
Czytaj więcej
Ministerstwo Finansów szykuje ułatwienia w konstruowaniu budżetów i spłacie ich długów.
UOKiK radzi osobom, które zamierzają wziąć pożyczkę, by sprawdziły, czy firma pożyczkowa lub pośrednik kredytowy widnieje w odpowiednim rejestrze Komisji Nadzoru Finansowego. Przed podpisaniem umowy trzeba dokładnie przeczytać, czego dotyczy umowa: kredytu, pożyczki czy leasingu i czy jest to zgodne z tym, co mówi przedstawiciel instytucji pożyczkowej lub pośrednika. W razie wątpliwości lub problemów warto skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej.