Reklama

Dwa światy gigantów z WIG-odzież. III kwartał w LPP i CCC ujawnił różnice

Brokerzy ankietowani przez „Parkiet” uważają, że właściciel szyldu Sinsay kończy bardzo dobry kwartał. Nie mogą tego powiedzieć o grupie, do której należą sieci CCC, Half Price oraz Modivo. Rynek czeka na oficjalne odwołanie jej rocznych założeń i decyzje MSCI.

Publikacja: 31.10.2025 05:03

Giełdowi liderzy sektora tekstylnego są w okresie intensywnego rozwoju. LPP ma bezpieczną sytuację f

Giełdowi liderzy sektora tekstylnego są w okresie intensywnego rozwoju. LPP ma bezpieczną sytuację finansową. Stawia na tani brand - Sinsay - i rozwój e-commerce. CCC, które dopiero niedawno porozumiało się z kredytodawcami, jednocześnie prowadzi restrukturyzację i buduje nową sieć sklepów Worldbox, zaczynając od franczyzy. Fot. shutterstock

Foto: Magda Wygralak

O tym, że firmy handlu detalicznego miały w tym roku udany okres „back to school” pisaliśmy na początku października. W II połowie miesiąca Główny Urząd Statystyczny pokazał wrześniowe dane o sprzedaży detalicznej, pokazując, jak duże wzrosty sektor zanotował w tym czasie. Pod względem dynamiki wyróżniały się firmy oferujące odzież i obuwie. Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych i obuwniczych w naszym kraju urosła we wrześniu w cenach bieżących o 19,4 proc. rok do roku, a w cenach stałych o ponad 20 proc. Był to tym samym kolejny miesiąc wzrostów po tym, jak w sierpniu sprzedaż tych kategorii okazała się wyższa o 17,1 proc. rok do roku, a w lipcu o 13 proc. Analityczki JP Morgan w notatce z 22 października poświęconej sektorowi napisały, że dane makroekonomiczne odzwierciedlają pozytywne trendy widoczne w aktualizacji danych o sprzedaży Pepco (dla tej spółki wrzesień był ostatnim miesiącem roku obrotowego) i upewniły je, że mają rację, spodziewając się dobrych wyników LPP za trzeci, właśnie kończący się w przypadku gdańskiej grupy kwartał (publikuje raport w grudniu).

LPP zarobiło więcej

Nie tylko specjalistki z JP Morgan sądzą, że mijające właśnie trzy miesiące były owocne dla kierowanej przez Marka Piechockiego grupy. Średnia prognoz biur maklerskich ankietowanych przez „Parkiet” wskazuje, że ta największa krajowa spółka odzieżowa mogła zanotować w tym okresie 6,11 mld zł przychodów, 1,41 mld zł wyniku operacyjnego powiększonego o amortyzację (EBITDA), 914 mln zł zysku operacyjnego oraz 660 mln zł zysku netto. To rezultaty dużo lepsze niż przed rokiem. Jeśli się potwierdzą, oznaczać to będzie wzrosty odpowiednio o: 17,2 proc., 22,1 proc., 25 proc. oraz 14,4 proc.

Czytaj więcej

LPP kontra Hindenburg. Prokuratura: Tok postępowania torpedowany. Spółka: nieprawda.

Giełdowi inwestorzy w oczekiwaniu na dobre wyniki dokupują ostatnio akcji LPP i kurs pnie się stopniowo coraz wyżej. W ostatni czwartek października po południu, gdy powstawał ten materiał za walor gdańskiej grupy płacono po 18115 zł.

Niektóre biura maklerskie przewidują przy tym, że był to dobry kwartał dla sieci sklepów House i Reserved, natomiast sieć Sinsay mogła uzyskać wyniki sprzedaży w ujęciu like for like na poziomie sprzed roku.

Reklama
Reklama

Zarówno Pepco, jak i LPP opublikują oficjalne sprawozdania w grudniu. Wcześniej – już za tydzień – wstępnymi wynikami za III kwartał podzieli się Grupa CCC kierowana przez Dariusza Miłka. Przypomnieć można, że szefostwo CCC nie skorzystało z możliwości pokazania tych danych i podtrzymania założeń na cały rok 2025-26 podczas niedawnej konferencji.

Założyciel grupy i dyrektor finansowy Łukasz Stelmach skupili się na obalaniu tez z nagle opublikowanego raportu Ningi Research, zarzucającego CCC sztuczne windowanie wyników przy pomocy sprzedaży hurtowej do spółki MKRI, prowadzącej sklepy Kaes i Worldbox (franczyzobiorca CCC, którego grupa chce przejąć; ma 10 proc. i „trzymanie” poprzez kancelarię prawną).

Wcześniej Dariusz Miłek mówił na naszych łamach, że okres „back to school” był dla grupy korzystny.

– Dopiero przygotowujemy się do dużych kampanii, a mimo tego „back to school” przerósł nasze oczekiwania. Był dla nas bardzo dobry – mówił na początku września.

Wtedy do końca kwartału brakowało jeszcze prawie dwa miesiące. Analitycy mają złe przeczucia co do tego, jak się on zakończył dla CCC. Tym bardziej, że prezes mówił, że biznes ucierpiał we wrześniu za sprawą pogody.

Zarząd swoimi szacunkami, czyli wstępnymi danymi podzieli się za tydzień.

Reklama
Reklama

Ryzyka w CCC

Średnia prognoz jedenastu biur mówi, że przychody obuwniczo-odzieżowego giganta powiększyły się w porównaniu z III kwartałem roku 2024-25, ale zyski spadły, mimo że i rok temu CCC nie miało dobrej passy.

Ankieta „Parkietu” wykazała, że polkowicka grupa w okresie sierpień–październik mogła wypracować 3,01 mld zł przychodu (wzrost o 8,8 proc. rok do roku), 463 mln zł EBITDA (spadek o 3 proc.), 229 mln zł zysku operacyjnego (spadek o ponad 30 proc.) oraz 153 mln zł zysku netto (mniej o 3 proc. niż przed rokiem).

Spadek wyników – komentują biura maklerskie – miał wynikać ze wzrostu udziału hurtowej sprzedaży szyldu CCC do MKRI. Ta hurtowa sprzedaż przynosi niskie zyski. Stelmach mówił w połowie października, że w okresie przejściowym (do objęcia MKRI konsolidacją) założono 12 proc. marży EBITDA. Dla porównania w III kwartale rok temu marża EBITDA grupy wynosiła ponad 17 proc. – To bolesny moment, gdy trzeba poświęcać marże – komentował Miłek.

Podczas prezentacji wstępnych wyników CCC wszystkich interesować będzie, co zarząd powie o rocznym planie zakładającym wypracowanie 12 mld zł przychodu i 2,4 mld zł EBITDA. Po półroczu grupa ma 5,2 mld zł przychodów i 842 mln zł EBITDA. Po dodaniu prognoz analityków dla III kwartału pozycje te rosną do 8,2 mld zł i 1,28 mld zł.

To oznacza, że aby zrealizować plan, w ostatnim kwartale br. grupa musiałaby wypracować 3,8 mld zł przychodu i prawie 1,2 mld zł EBITDA. Byłoby to odpowiednio o 40 proc. i o prawie 200 proc. więcej niż rok wcześniej.

Łukasz Wachełko, analityk Wood&Company, i inni specjaliści mówią nam, że już dawno przyjęli, że plan nie zostanie zrealizowany. Istnieje natomiast niepewność, jak duża będzie skala rozbieżności. Wachełko zakłada, że EBITDA grupy będzie niższa niż 2 mld zł. Tabela Bloomberga wskazuje, że średnia oczekiwań to 2,1 mld zł.

Reklama
Reklama

To m.in. dlatego akcje CCC są od kilku miesięcy pod presją. Dodatkowo, a może w związku z tym, szereg podmiotów obstawia spadek kursu CCC. Po publikacji Ningi tąpnął on o kilkanaście proc. do 131,5 zł. Za sprawą wyjaśnień zarządu odrobił znaczną część spadku, ale potem się wahał.

To dlatego, że analitycy zobaczyli w raporcie Ningi cień własnych obaw o wyniki CCC. Pojawiła się też pierwsza obniżka ceny docelowej (DM Trigon). Więcej takich cięć i akcje CCC mogłyby zostać usunięte z indeksu MSCI. Maciej Marcinkowski z Trigonu oceniał, że może się to wydarzyć przy 135 zł za akcję. Piotr Łopaciuk z PKO BP – że poniżej 112 zł, ale zwracał uwagę, że zdania są podzielone i granicą może być 120 zł.

Niebo nad CCC zaczęło przecierać się wyraźnie w środę 29 października. Kurs zyskał 3,3 proc. dochodząc do 154 zł. Wieczorem MSCI ogłosiło, że zmiany w indeksach wprowadzi na podstawie notowań z 24 października i poda je 5 listopada. W życie wejdą 24 listopada. Zdaniem Marcinkowskiego pewne ryzyko, że zmiany obejmą CCC nadal istnieje.

Reklama
Reklama

O tym, że firmy handlu detalicznego miały w tym roku udany okres „back to school” pisaliśmy na początku października. W II połowie miesiąca Główny Urząd Statystyczny pokazał wrześniowe dane o sprzedaży detalicznej, pokazując, jak duże wzrosty sektor zanotował w tym czasie. Pod względem dynamiki wyróżniały się firmy oferujące odzież i obuwie. Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych i obuwniczych w naszym kraju urosła we wrześniu w cenach bieżących o 19,4 proc. rok do roku, a w cenach stałych o ponad 20 proc. Był to tym samym kolejny miesiąc wzrostów po tym, jak w sierpniu sprzedaż tych kategorii okazała się wyższa o 17,1 proc. rok do roku, a w lipcu o 13 proc. Analityczki JP Morgan w notatce z 22 października poświęconej sektorowi napisały, że dane makroekonomiczne odzwierciedlają pozytywne trendy widoczne w aktualizacji danych o sprzedaży Pepco (dla tej spółki wrzesień był ostatnim miesiącem roku obrotowego) i upewniły je, że mają rację, spodziewając się dobrych wyników LPP za trzeci, właśnie kończący się w przypadku gdańskiej grupy kwartał (publikuje raport w grudniu).

Pozostało jeszcze 81% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Giełda
Niedźwiedzie na GPW tak łatwo nie odpuszczają
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Giełda
Akcje XTB pod presją sprzedających. Zaważyły słabe wyniki
Giełda
XTB słabiej od oczekiwań. Spadek zysku o 74 proc.
Giełda
Kolejny dzień i kolejny rekord WIG-u
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Giełda
WIG20 utknął pod szczytem hossy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama