Umowy z konsumentami pod ścisłą kontrolą

O każdej odmowie przyłączenia do sieci gazowej firma zajmująca się przesyłem gazu musi poinformować Urząd Regulacji Energetyki

Aktualizacja: 07.04.2010 04:45 Publikacja: 07.04.2010 02:30

Umowy z konsumentami pod ścisłą kontrolą

Foto: www.sxc.hu

Zmiany [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=560ADEED6C9C55D7C09EF1E27D0367A1?id=181877]prawa energetycznego[/link], które weszły w życie 11 marca, przewidują utrzymanie kompetencji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki mających chronić odbiorców gazu przed monopolistycznymi praktykami firm energetycznych.

Przedsiębiorstwo, które zajmuje się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych, jest – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – zobowiązane do zawarcia odpowiednich umów z potencjalnymi odbiorcami, którzy ubiegają się o przyłączenie do sieci. Przepisy wymagają, by w sytuacji, gdy istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia, wszyscy konsumenci i inni klienci firm gazowych byli traktowani równoprawnie.

[srodtytul]Stanowisko urzędu[/srodtytul]

Na straży konsumenckich uprawnień energetycznych stoi prezes URE. Właśnie przygotował stanowisko urzędu (z 24 marca) w sprawie postępowania wówczas, gdy firma energetyczna odmówi przyłączenia do sieci gazowej. Co to oznacza dla konsumentów i firm energetycznych? URE twierdzi, że jego celem jest zapewnienie stosowania jednolitych i przejrzystych zasad oceny ekonomicznej przyłączania odbiorców gazu do sieci i nienadużywania pozycji monopolistycznej przez przedsiębiorstwa energetyczne.

Arkadiusz Falecki, prawnik w kancelarii Grynhoff Woźny Maliński, przypomina, że rozbudowa sieci i przyłączanie nowych odbiorców jest publicznoprawnym obowiązkiem spółek sieciowych. Nowelizacja prawa energetycznego uprościła jednak procedurę kontroli w sprawie odmowy o przyłączenie do sieci gazowej, nie pozbawiając prezesa URE możliwości władczego rozstrzygania sporów w tym zakresie.

– Stanowisko prezesa URE z 24 marca określa też kryteria ekonomiczne, które uzasadniają odmowę przyłączenia. W rezultacie, jeśli odmowa była uzasadniona wskazanymi kryteriami, spółka wyeliminuje ryzyko, że w razie sporu prezes URE nakaże zawarcie umowy z wnioskodawcą. Ponadto [b]nowelizacja usprawnia i przyśpiesza realizację przyłączenia, jeśli potencjalny odbiorca zgadza się uiścić opłatę uzgodnioną z przedsiębiorstwem sieciowym[/b]. Obecnie strony nie mają już obowiązku czekać dwóch miesięcy na możliwe zastrzeżenia URE – uzupełnia Arkadiusz Falecki.

[wyimek]Konsumenci i inni klienci firm gazowych powinni być tak samo traktowani[/wyimek]

Z kolei Rafał Hajduk, partner w kancelarii Norton Rose Piotr Strawa i Wspólnicy, pozytywnie ocenia stanowisko URE, zgodnie z którym propozycję przyłączenia za opłatą wyższą od wynikającej z taryfy należy uznać za odmowę przyłączenia.

– Jest to kontynuacja prezentowanego już od dawna przez URE podejścia, że proponowanie przez operatorów systemów warunków przyłączenia nadmiernie uciążliwych dla użytkowników systemu jest równoznaczne z odmową przyłączenia. W razie wydania takiej odmowy operatorzy otwierają drogę użytkownikom systemu do domagania się rozstrzygnięcia sporu przez URE oraz narażają się na sankcje ze strony regulatora. W związku z tym operatorzy, zamiast wydawać formalne odmowy, starają się w niewygodnych dla siebie sytuacjach przesunąć większość kosztów i uciążliwości związanych z przyłączeniem na użytkowników systemu – tłumaczy Rafał Hajduk.

[srodtytul]Niezwłocznie informacje na piśmie[/srodtytul]

W myśl stanowiska prezesa URE informacja o każdej odmowie zawarcia umowy przyłączeniowej musi zostać przez firmę energetyczną przekazana niezwłocznie w formie pisemnej właściwemu terytorialnie oddziałowi Urzędu Regulacji Energetyki. Niezbędne jest przy tym podanie przyczyny odmowy. [b]Możliwe jest również przekazanie zbiorczych danych o decyzjach odmawiających przyłączenia, ale w nie dłuższym okresie niż jednego miesiąca kalendarzowego[/b].

W razie odmowy najpierw firma energetyczna informuje o numerze i dacie wniosku o przyłączenie, podaje też imię i nazwisko (nazwę), adres, kod, gminę, obręb ewidencyjny i numer działki oraz datę odmowy przyłączenia.

W razie wszczęcia postępowania administracyjnego w danej sprawie musi jeszcze dodatkowo podać wiele danych ściśle technicznych i ekonomicznych. Charakteryzuje też wnioski o wydanie warunków przyłączenia na rozpatrywanym terenie oraz te, które załatwiono negatywnie. Powinna też przedstawić analizy efektywności ekonomicznej i dane dotyczące kosztów inwestycji.

[ramka]

[b]Firma podaje przyczynę odmowy[/b]

Z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=560ADEED6C9C55D7C09EF1E27D0367A1?id=181877]ustawy – Prawo energetyczne[/link] wynika, że każdą propozycję przyłączenia konsumenta czy innego podmiotu do sieci gazowej za opłatą wyższą niż ta, która wynika z zatwierdzonej taryfy, należy uznać za odmowę przyłączenia. Przedsiębiorca energetyczny musi powiadomić o niej prezesa Urzędu Regulacji Energetycznej i konsumenta wnioskodawcę oraz podać przyczynę odmowy. Zatwierdzanie taryf przez URE zapewnia przedsiębiorstwom środki finansowe na realizację zamierzeń wskazanych w projektach planów rozwoju. Dla firm energetycznych oznacza to obowiązek przyłączania odbiorców z obszaru objętego uzgodnionym projektem planu i zwalnia z przeprowadzania analizy efektywności każdego wniosku konsumenta o przyłączenie do sieci gazowej.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=j.kowalski@rp.pl]j.kowalski@rp.pl[/mail][/i]

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem