To klient decyduje, co ma zrobić sprzedawca

To od woli konsumenta zależy, czy zgodzi się na naprawę wadliwego towaru, czy też będzie obstawał przy wymienieniu go na nowy

Aktualizacja: 18.08.2009 07:21 Publikacja: 18.08.2009 07:12

To klient decyduje, co ma zrobić sprzedawca

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Red

Mecenas Tomasz Poznański wyraził pogląd, że „druga część normy prawnej (z art. 8 ust. 1 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej) odnosi się wyłącznie do sprzedawcy i pozwala mu na podjęcie jednostronnej decyzji w związku z żądaniem kupującego” („[link=http://www.rp.pl/artykul/340705.html]Klient nie zawsze ma prawo decydować[/link]”, DOBRA FIRMA z 28 lipca 2009 r.).

Autor przekonuje, że gdy koszty wymiany lub naprawy są nadmierne, „to sprzedawca podejmuje ostateczną decyzję”, oraz że „sprzedający ma obowiązek doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową. O tym, w jaki sposób to się stanie, nie decyduje jednak konsument”.

Nie zgadzając się z zaprezentowanym powyżej poglądem, spróbuję wykazać, że [b]regulacja ustawowa w tym zakresie jednoznacznie wskazuje na całkowicie przeciwną zasadę: zawsze ostatnie słowo należy do konsumenta[/b].

[srodtytul]Trzeba czytać cały przepis[/srodtytul]

Art. 8 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=831CBB42D229073AADA2181B76E4A1A0?id=166809]ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r., nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)[/link] liczy sobie cztery ustępy, z których najistotniejsze dla ustalenia, kto decyduje o sposobie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, są ust. 1 oraz ust. 4.

Ustawa o sprzedaży konsumenckiej wprowadziła sekwencyjność uprawnień w razie zaistnienia niezgodności z umową. To kupujący dokonuje wyboru, w pierwszej kolejności między naprawą rzeczy a wymianą towaru na nowy, a w dalszej służy mu roszczenie o obniżenie ceny oraz prawo kształtujące uprawnienie do odstąpienia od umowy. Mecenas Poznański pominął milczeniem dwa ostatnie uprawnienia, tymczasem ust. 4 art. 8 jest w mojej ocenie kluczowy.

Śmiem twierdzić, że wybór wymiany towaru dokonany przez kupującego jest wiążący dla sprzedawcy. Owszem, powszechnie uważa się, że nie ma on charakteru ostatecznego, prawo ponownego wyboru pozostaje jednak wciąż przy konsumencie. W mojej ocenie w takiej sytuacji to konsument wybiera spośród trzech pozostałych uprawnień.

[srodtytul]Inaczej niż w kodeksie cywilnym[/srodtytul]

Z ust. 1 art. 8 ustawy o sprzedaży konsumenckiej nie wynika, że sprzedawca może dokonać wyboru sposobu usunięcia niezgodności. Normy art. 8 ust. 1 i 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej nie zostały skonstruowane tak jak przepis art. 560 § 1 k.c.: „Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie”.

W przepisie kodeksowym sprzedawcy zostało wyraźnie udzielone uprawnienie do zniweczenia wyboru konsumenta przez niezwłoczne spełnienie innego świadczenia. W ustawie o sprzedaży konsumenckiej sprzedawca jedynie ogranicza kupującemu możliwość wyboru, podnosząc nadmiernie koszty. Dokonana przez sprzedawcę bez wezwania lub bez upoważnienia przez konsumenta samowolna naprawa nie zwalnia w żaden sposób sprzedawcy od odpowiedzialności i od obowiązku wymiany rzeczy zgodnie z postanowionym żądaniem.

Trzeba także zaznaczyć, że zwrot: „naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów”, nie odnosi się wyłącznie do sprzedawcy. Brzmiałby on bowiem wówczas: „chyba że sprzedawca uzna, że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów”. Oceny w tym zakresie może dokonać także kupujący. Zasygnalizować wypada, że polska ustawa pomija porównanie kosztów naprawy i wymiany (chociaż w ten sposób postępuje większość sprzedawców), co należy traktować jako regulację korzystniejszą dla krajowych konsumentów, a co jest dopuszczalne z uwagi na minimalny charakter dyrektywy.

[srodtytul]Prawo wspólnotowe[/srodtytul]

Wykładnia dokonana przez Tomasza Poznańskiego wydaje się wykładnią contra legem, niedopuszczalną w tym przypadku, gdyż łamie ona konstytucyjną i wspólnotową zasadę wysokiego poziomu ochrony konsumentów.

Warto przywołać w tym miejscu tezę 41 z[b] wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 17 kwietnia 2008 r. (C 404/06)[/b]: „W przypadku, gdy sprzedawca dostarcza towar niezgodny z umową, nie wykonuje prawidłowo zobowiązania, które na siebie przyjął z mocy umowy sprzedaży, a zatem musi ponieść tego konsekwencje. Otrzymując nowy towar w zamian za towar niezgodny z umową, konsument, który ze swej strony zapłacił cenę sprzedaży, a przez to prawidłowo wykonał swoje zobowiązanie umowne, nie zostaje bezpodstawnie wzbogacony. Otrzymuje on jedynie, z opóźnieniem, towar zgodny z postanowieniami umowy, taki jaki powinien otrzymać na początku”.

[b] Wiadomym jest, że rzecz można i naprawić, i wymienić. Oba uprawnienia są równoważne. Wybór należy do konsumenta.[/b]

[i]Autor jest aplikantem radcowskim i przewodniczącym Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego przy śląskim wojewódzkim inspektorze Inspekcji Handlowej[/i]

Mecenas Tomasz Poznański wyraził pogląd, że „druga część normy prawnej (z art. 8 ust. 1 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej) odnosi się wyłącznie do sprzedawcy i pozwala mu na podjęcie jednostronnej decyzji w związku z żądaniem kupującego” („[link=http://www.rp.pl/artykul/340705.html]Klient nie zawsze ma prawo decydować[/link]”, DOBRA FIRMA z 28 lipca 2009 r.).

Autor przekonuje, że gdy koszty wymiany lub naprawy są nadmierne, „to sprzedawca podejmuje ostateczną decyzję”, oraz że „sprzedający ma obowiązek doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową. O tym, w jaki sposób to się stanie, nie decyduje jednak konsument”.

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"