Reklama
Rozwiń
Reklama

Spółka nie może jednostronnie ograniczać swojej odpowiedzialności

Postanowienie wzorca umownego musi jasno określać uprawnienia konsumentów

Publikacja: 13.07.2010 04:58

Spółka nie może jednostronnie ograniczać swojej odpowiedzialności

Foto: www.sxc.hu

Warszawska spółka telekomunikacyjna Aster nie będzie mogła wykorzystywać w obrocie z konsumentami kilku postanowień zawartych w jej wzorcu umownym. Wynika to z wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie, który oddalił właśnie apelację spółki od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uwzględniającego pozew prezesa UOKiK.

Jedno z zakwestionowanych przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowień regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych mówiło, że jeżeli przerwy w dostawie sygnału lub pogorszenie jego jakości zostały udokumentowane przez uprawnione służby i były spowodowane awarią w sieci operatora oraz trwały dłużej niż kolejne 48 godzin od daty zgłoszenia przez abonenta, to opłata okresowa za usługę dotkniętą awarią za dany okres rozliczeniowy zostanie obniżona.

Abonent powinien zgłosić operatorowi reklamację w terminie 12 miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego, w którym ustała awaria. Za każdy kolejny dzień awarii, licząc od daty jej zgłoszenia, opłata miała ulegać zmniejszeniu o 1/30 opłaty okresowej w przypadku płatności miesięcznej lub o 1/90, gdy opłata okresowa miała być uiszczana kwartalnie.

[wyimek]Obowiązki i prawa stron powinny być wyraźnie określone w regulaminie świadczenia usług[/wyimek]

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że spółka wprowadziła jednostronnie granice swojej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie świadczonych usług telekomunikacyjnych. Nie określiła też, w jaki sposób konsument będzie mógł sprawdzić, czy może wystąpić o zwrot części opłaty i czy spółka będzie miała obowiązek jej zwrotu.

Reklama
Reklama

– Zgodnie z obowiązującymi zasadami – w myśl art. 354 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0E957B70253AB247F86DE3C391204DA9?id=70928]kodeksu cywilnego[/link] – zobowiązanie powinno być wykonane zgodnie z jego treścią w sposób odpowiadający kryterium wynikającym z zasad współżycia społecznego, celu społeczno-gospodarczego zobowiązania i ustalonych zwyczajów – uzasadniła sędzia. – Oznacza to, że treść zobowiązania, czyli obowiązki i prawa stron, powinna być wyraźnie określona w ramach łączącego strony stosunku prawnego – dodała.

– W każdej regulacji dotyczącej konsumentów konieczne jest zapewnienie jasnych, przejrzystych, uwzględniających interesy obu stron regulacji ich praw i obowiązków. Postanowienie zakwestionowane przez prezesa UOKiK tych wymogów nie spełnia, ponieważ nie daje konsumentowi praktycznych możliwości: ustalenia, kiedy będzie mógł skorzystać z uprawnienia do zwrotu części opłaty, sprawdzenia, czy ocena dokonana przez Aster jest prawidłowa. Przekazuje wyłącznie spółce uprawnienie do oceny, że po jej stronie powstał obowiązek zwrotu części opłaty za świadczone usługi telekomunikacyjne – konkludowała sędzia.

SA zgodził się z argumentacją SOKiK.

– Jego wyrok jest prawomocny, a to oznacza, że wzorzec umowny stosowany przez spółkę zostanie wpisany do rejestru klauzul zakazanych prowadzonego przez UOKiK – wyjaśnia Agnieszka Majchrzak z Biura Prasowego UOKiK.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama