Udzielając gwarancji, poinformuj o prawie do reklamacji

Udzielenie dodatkowej ochrony nie tylko nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową, ale musi wyraźnie podkreślać istnienie tego prawa

Aktualizacja: 05.05.2011 04:35 Publikacja: 05.05.2011 03:00

To przedsiębiorca decyduje o udzieleniu gwarancji na swój produkt oferowany konsumentom. Często firmy decydują się na taki krok w celach marketingowych. Jednak w takim wypadku należy pamiętać o obowiązkowych informacjach, jakie muszą znaleźć się w treści gwarancji.

W praktyce zdarza się, że dokumenty takie nie informują konsumenta o tym, że nie traci on prawa do dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową. A przecież w żaden sposób ani sama umowa, ani tym bardziej gwarancja nie mogą wyłączyć takiego prawa.

Może się wydawać, że brak zapisu w gwarancji odwołującego się do tych uprawnień nie narusza interesów konsumentów. Automatycznie nie wyłącza przecież odpowiedzialności sprzedawcy (producenta). I rzeczywiście tak jest.

Jednak w takim wypadku można postawić zarzut o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Jest tak dlatego, że art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.) za takie praktyki uznaje w szczególności naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Co zatem musi znaleźć się w treści gwarancji?

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.) w dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.

Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Innymi słowy zgodnie z prawem nie tylko nie wolno w gwarancji wyłączyć uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru (co byłoby i tak bezskuteczne), ale trzeba go wyraźnie poinformować o istnieniu takiego prawa.

Tylko wtedy dokument gwarancji będzie zawierał komplet wymaganych informacji (zob. decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr RWR 3/2011).

Zobacz serwisy:

Konsumenci » Reklamacja i rezygnacja z umowy

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów