Reklama

Udzielając gwarancji, poinformuj o prawie do reklamacji

Udzielenie dodatkowej ochrony nie tylko nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za towar niezgodny z umową, ale musi wyraźnie podkreślać istnienie tego prawa

Aktualizacja: 05.05.2011 04:35 Publikacja: 05.05.2011 03:00

To przedsiębiorca decyduje o udzieleniu gwarancji na swój produkt oferowany konsumentom. Często firmy decydują się na taki krok w celach marketingowych. Jednak w takim wypadku należy pamiętać o obowiązkowych informacjach, jakie muszą znaleźć się w treści gwarancji.

W praktyce zdarza się, że dokumenty takie nie informują konsumenta o tym, że nie traci on prawa do dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową. A przecież w żaden sposób ani sama umowa, ani tym bardziej gwarancja nie mogą wyłączyć takiego prawa.

Może się wydawać, że brak zapisu w gwarancji odwołującego się do tych uprawnień nie narusza interesów konsumentów. Automatycznie nie wyłącza przecież odpowiedzialności sprzedawcy (producenta). I rzeczywiście tak jest.

Jednak w takim wypadku można postawić zarzut o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Jest tak dlatego, że art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.) za takie praktyki uznaje w szczególności naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Co zatem musi znaleźć się w treści gwarancji?

Reklama
Reklama

Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.) w dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.

Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Innymi słowy zgodnie z prawem nie tylko nie wolno w gwarancji wyłączyć uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru (co byłoby i tak bezskuteczne), ale trzeba go wyraźnie poinformować o istnieniu takiego prawa.

Tylko wtedy dokument gwarancji będzie zawierał komplet wymaganych informacji (zob. decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr RWR 3/2011).

Zobacz serwisy:

Konsumenci » Reklamacja i rezygnacja z umowy

Reklama
Reklama

To przedsiębiorca decyduje o udzieleniu gwarancji na swój produkt oferowany konsumentom. Często firmy decydują się na taki krok w celach marketingowych. Jednak w takim wypadku należy pamiętać o obowiązkowych informacjach, jakie muszą znaleźć się w treści gwarancji.

W praktyce zdarza się, że dokumenty takie nie informują konsumenta o tym, że nie traci on prawa do dochodzenia roszczeń na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową. A przecież w żaden sposób ani sama umowa, ani tym bardziej gwarancja nie mogą wyłączyć takiego prawa.

Reklama
Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Sądy i trybunały
Awantura o sędzię Krystynę Pawłowicz. Gorąco w Trybunale Konstytucyjnym
Podatki
Sprzedaż mieszkania otrzymanego w spadku po mężu może być opodatkowana
Internet i prawo autorskie
Rząd chce wprowadzić podatek od smartfonów. Wiadomo, ile wyniesie
Reklama
Reklama