Konsumenci: Dodatki opcjonalne mogą być oferowane wyłącznie na zasadzie opt-in

Biuro podróży nie może zawierać automatycznie ubezpieczenia od rezygnacji z podróży przy sprzedaży biletu lotniczego

Publikacja: 02.03.2012 10:50

Konsumenci: Dodatki opcjonalne mogą być oferowane wyłącznie na zasadzie opt-in

Foto: www.sxc.hu

Taką opinię wyraził 1 marca 2012 r. rzecznik generalny Ján Mazák

w sprawie włączania ubezpieczenia od rezygnacji z podróży do ceny przelotu, udzielając odpowiedzi na pytanie czy usługi świadczone przez strony trzecie, za które opłaty od klienta przedsiębiorstwo sprzedające lot pobiera wraz z ceną przelotu jako część ceny ogółem, stanowią „opcjonalne dopłaty do ceny" i  czy w wyniku tego muszą być oferowane na zasadzie opcjonalnej „opt-in"

(sygnatura C-112/11)

.

Sprawa dotyczyła internetowego portalu dla podróżnych Ebookers.com Deutschland, prowadzącego sprzedaż biletów lotniczych. Portal ten w zestawieniu kosztów, obok ceny samego przelotu, zawarł również kwotę należną z tytułu „podatków i opłat" oraz „ubezpieczenia od kosztów rezygnacji". Następnie portal podawał cenę podróży ogółem oraz informację, w jaki sposób klient może nie wybrać ubezpieczenia.

Zgodnie z rozporządzeniem z 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie UE, usługi dodatkowe, znane jako „opcjonalne dopłaty do ceny", powinny być prezentowane w sposób wyraźny na początku procesu rezerwacji, a ich akceptacja przez klienta wyrażona na zasadzie opcjonalnej (opt-in).

Dlatego też, jak podkreślił rzecznik generalny Ján Mazák, aby rzeczywiście osiągnąć cel rozporządzenia umożliwiający klientom porównanie taryf lotniczych, ostateczna cena, którą widzi klient, musi odnosić się do podobnej usługi i obejmować podobne składniki. Poprzez wymóg zawarcia w cenie ostatecznej tych opłat i należności, które są niemożliwe do uniknięcia i możliwe do przewidzenia, klient jest dokładnie informowany o rzeczywistej cenie lotu z miejsca A do miejsca B i jest w stanie porównać ceny różnych przewoźników lotniczych lub sprzedawców biletów.

- Dopłaty do ceny nie mogą stanowić części ceny ostatecznej, ponieważ są one „dodatkami", które klient może wybrać lub nie - zaznaczył rzecznik.

W konsekwencji Ján Mazák stwierdził, że usługi takie jak ubezpieczenie od rezygnacji z podróży oferowane w trakcie rezerwowania lotu muszą być prezentowane klientowi na zasadzie wyboru „opt-in", niezależnie od tego, czy usługa ta oferowana jest przez stronę trzecią.

Taką opinię wyraził 1 marca 2012 r. rzecznik generalny Ján Mazák

w sprawie włączania ubezpieczenia od rezygnacji z podróży do ceny przelotu, udzielając odpowiedzi na pytanie czy usługi świadczone przez strony trzecie, za które opłaty od klienta przedsiębiorstwo sprzedające lot pobiera wraz z ceną przelotu jako część ceny ogółem, stanowią „opcjonalne dopłaty do ceny" i  czy w wyniku tego muszą być oferowane na zasadzie opcjonalnej „opt-in"

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem