Zazwyczaj sklepy mają przygotowane gotowe formularze. Mogą się one przydać również przy reklamowaniu towarów kupionych na zagranicznych wyprzedażach, w Paryżu, Londynie czy Mediolanie. Gotowy formularz można pobrać ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego (http://www.konsument.gov. pl/files/acce_just03_en. pdf).
14 dni
ma sprzedawca na ustosunkowanie się do reklamacji klienta
Aby skutecznie wykorzystać przysługujące uprawnienia, klient musi przestrzegać terminów. Gdy w towarze odkryje wady, powinien – w ciągu dwóch miesięcy – powiadomić o nich sprzedawcę. Termin biegnie od daty, kiedy konsument odkrył brak zgodności towaru z umową. W taki sam sposób postępuje, gdy wadliwy towar kupił podczas sezonowych wyprzedaży. I to zarówno w kraju, jak i za granicą. Sprzedawca nie może odesłać go z kwitkiem tylko dlatego, że zapłacił niższą cenę.
Dla klientów ważna może być jeszcze jedna informacja. Otóż jeśli w ciągu sześciu miesięcy od zakupu ujawni się wada, to przyjmuje się, że istniała ona w chwili wydania towaru (klient nie musi zatem niczego udowadniać). Dopiero gdy wada ujawni się po tym czasie, trzeba wykazać, że nie jest ona skutkiem nieprawidłowego użytkowania.