Konsumenci: Reklamację należy zgłosić na piśmie

Niezadowolony klient ma prawo do reklamacji. Powinien zgłosić ją na piśmie

Publikacja: 06.07.2012 08:50

Konsumenci: Reklamację należy zgłosić na piśmie

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Zazwyczaj sklepy mają przygotowane gotowe formularze. Mogą się one przydać również przy reklamowaniu towarów kupionych na zagranicznych wyprzedażach, w Paryżu, Londynie czy Mediolanie. Gotowy formularz można pobrać ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego (http://www.konsument.gov. pl/files/acce_just03_en. pdf).

14 dni

ma sprzedawca na ustosunkowanie się do reklamacji klienta

Aby skutecznie wykorzystać przysługujące uprawnienia, klient musi przestrzegać terminów. Gdy w towarze odkryje wady, powinien – w ciągu dwóch miesięcy – powiadomić o nich sprzedawcę. Termin biegnie od daty, kiedy konsument odkrył brak zgodności towaru z umową. W taki sam sposób postępuje, gdy wadliwy towar kupił podczas sezonowych wyprzedaży. I to zarówno w kraju, jak i za granicą. Sprzedawca nie może odesłać go z kwitkiem tylko dlatego, że  zapłacił niższą cenę.

Dla klientów ważna może być jeszcze jedna informacja. Otóż jeśli w ciągu sześciu miesięcy od zakupu ujawni się wada, to przyjmuje się, że istniała ona w chwili wydania towaru (klient nie musi zatem niczego udowadniać). Dopiero gdy wada ujawni się po tym czasie, trzeba wykazać, że nie jest ona skutkiem nieprawidłowego użytkowania.

2 miesiące

w tym czasie konsument powinien powiadomić sprzedawcę o wadach towaru

Jeśli sprzedawca w ciągu 14 dni nie odniesie się do reklamacji klienta, przyjmuje się, że ją uwzględnia (czyli uznaje roszczenia klienta za uzasadnione).

Reklamacja wchodzi w grę, gdy towar jest wadliwy albo pozbawiony cech czy właściwości określonych w umowie (czyli zachodzi tzw. niezgodność towaru z umową).

Będzie tak np. wtedy, gdy kupimy na przecenie komodę i w jednej z jej szuflad wypadnie dno albo podszewka w marynarce będzie farbowała, przez co dojdzie do zabrudzenia wierzchniej części ubrania.

2 lata

to czas, w ciągu którego klient może składać reklamacje, liczy się go od dnia zakupu

Niezgodny z umową będzie też towar nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony (jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży), a także taki, który został wydany bez wszystkich koniecznych elementów, np. instrukcji obsługi w języku polskim.

Klient nie może jednak, nawet gdy reklamuje towar, od razu odstąpić od umowy i zażądać zwrotu gotówki. Ma ograniczony zakres uprawnień. Dużo zależy od tego, czy zdecyduje się dochodzić swych praw na podstawie niezgodności towaru z umową (wtedy może się domagać nieodpłatnej naprawy towaru lub wymiany na nowy, a dopiero gdy nie jest to możliwe lub wymaga nadmiernych kosztów –wolno mu od umowy odstąpić) czy też w ramach gwarancji (to, do czego ma prawo, wynika z dokumentu gwarancji, najczęściej w grę wchodzi naprawa w punktach serwisowych, a dopiero potem wymiana towaru na nowy).

6 miesięcy

gdy wada ujawni się w tym czasie, przyjmuje się, że istniała już w chwili zakupu

Podejmując decyzję o podstawie realizacji uprawnień, trzeba dodatkowo uwzględnić koszty. Gdy jest nią niezgodność towaru z umową, klient nie ponosi żadnych wydatków (przepisy mówią bowiem o nieodpłatnej naprawie) a nawet jeśli jakiekolwiek się pojawią, to trzeba je klientowi zwrócić. Inaczej jest w przypadku gwarancji. Choć sama naprawa jest z reguły bezpłatna, towar trzeba dostarczyć do serwisu, a to odbywa się na koszt klienta (będzie on wysoki, gdy punkt napraw znajduje się za granicą).

Co zamieścić w piśmie

W reklamacji klient powinien podać datę zgłoszenia, określić strony umowy (sprzedawcę i kupującego), wskazać, jakiego towaru dotyczy. Musi też określić, na czym polega niezgodność z umową (czyli jakie wady towaru reklamuje). Koniecznie musi też podać, czego żąda: czyli czy ma być to naprawa czy wymiana na towar wolny od wad. To bardzo ważne. W przeciwnym razie sprzedawca może na taką reklamację nie zareagować: w końcu nie wie, czego klient się domaga.

Zazwyczaj sklepy mają przygotowane gotowe formularze. Mogą się one przydać również przy reklamowaniu towarów kupionych na zagranicznych wyprzedażach, w Paryżu, Londynie czy Mediolanie. Gotowy formularz można pobrać ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego (http://www.konsument.gov. pl/files/acce_just03_en. pdf).

14 dni

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów