Pan Marek z Gdańska usłyszał w radiu piosenkę, która bardzo mu się spodobała. Dowiedział się, jaka jest nazwa zespołu i zamówił płytę w sklepie internetowym. Dopiero po jej przesłuchaniu zorientował się, że piosenki, o którą mu chodziło, nie ma na tym albumie. Została ona bowiem nagrana na wcześniejszej płycie tej grupy. Chciał odesłać towar i domagał się zwrotu pieniędzy. Jednak serwis internetowy odmówił przyjęcia płyty i dokonania zwrotu pieniędzy. Czy pan Marek może skutecznie dochodzić takiego zwrotu?
Odpowiada Joanna Lenart, prawnik w kancelarii Allen & Overy:
Co do zasady, konsument, który zawarł umowę na odległość, czyli np. przez Internet, może odstąpić od niej bez podania przyczyn, składając jedynie stosowne oświadczenie w terminie 10 dni kalendarzowych od dnia wydania rzeczy. Konsument powinien zostać należycie poinformowany m.in. o prawie odstąpienia od umowy oraz o miejscu i sposobie składania reklamacji.
Przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzić te informacje na piśmie, najpóźniej w momencie spełnienia świadczenia. W przypadku braku ich potwierdzenia termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi 3 miesiące.