Reklama
Rozwiń
Reklama

PKP potrąci mniej w razie zwrotu biletu

Koszt wystawienia biletu jest zawsze taki sam. Dlatego przewoźnicy kolejowi nie mogą brać od pasażerów odstępnego liczonego w procentach jego wartości.

Publikacja: 29.05.2013 08:41

Kwota odstępnego może co najwyżej pokrywać szkodę poniesioną przez PKP - uznał SOKiK

Kwota odstępnego może co najwyżej pokrywać szkodę poniesioną przez PKP - uznał SOKiK

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował zapisy regulaminów PKP Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity (sygnatura akt XVII AmC 6918/12 i 6917/12).

Przewidywały one pobieranie odpowiednio 10 i 15 proc. wartości biletu zwracanego przez pasażera.

O uznanie tych zapisów za niedozwolone postanowienia umowne wystąpił Marcin Machyński, radca prawny z Poznania. W lipcu ubiegłego roku zmuszony był zwrócić bilet do Warszawy, a przewoźnik potrącił mu 15 proc. wartości.

– Po analizie przepisów wraz z zespołem mojej kancelarii uznaliśmy, że ich konstrukcja może naruszać prawa konsumenta, powodując nieuzasadnione uprzywilejowanie i wzbogacenie PKP – wyjaśnia prawnik w rozmowie z „Rz".

Sprawy skierował odrębnie przeciwko PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne.

Reklama
Reklama

W pozwie przeciwko drugiej ze spółek radca twierdził, że zawsze pobiera ona 15 proc. odstępnego bez względu na cenę biletu. Taki sam procent potrąca w wypadku biletów za 50 zł, jak za 200 zł. Od biletu za 50 zł jest to 7,5 zł, ale od biletu za 200 zł to już 30 zł. Prawnik nabrał wątpliwości, czy wydrukowanie biletu rzeczywiście kosztowało aż 30 zł.

W odpowiedzi na skargę Przewozy Regionalne wskazały, że kwota odstępnego nie narusza przepisów, a inne spółki kolejowe ustalają często wyższe potrącenia (nawet 50 proc.).

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwa korzystne wyroki dla pasażerów, podzielając zastrzeżenia powoda co do nieprawidłowości określenia kwoty odstępnego przez przewoźników. Sąd uznał, że kwota ta może co najwyżej pokrywać szkodę poniesioną przez PKP, a nie może odnosić się do procentowej wartości biletu, którego koszt wystawienia w każdym wypadku jest taki sam.

Wyrok jest nieprawomocny. – Jeżeli jednak zostanie utrzymany w mocy, to PKP – po pierwsze – utracą podstawę do potrącania kwoty odstępnego, a po drugie – mogą być zobowiązane do zwrotu nienależnie pobranego odstępnego – uważa mec. Machyński.

Jak jednak zaznacza, problemem przy dochodzeniu zwrotu tych kwot może być fakt, że klient zwracający bilet musi go fizycznie oddać i prawdopodobnie nie będzie dowodu jego zwrotu i potrącenia kwoty odstępnego. Wymaga to zawsze odrębnego wniosku klienta i przeprowadzenia dodatkowego postępowania. – Nie zmienia to jednak faktu, że zwrot taki mu się należy – dodaje radca.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował zapisy regulaminów PKP Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity (sygnatura akt XVII AmC 6918/12 i 6917/12).

Przewidywały one pobieranie odpowiednio 10 i 15 proc. wartości biletu zwracanego przez pasażera.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Przełom w sprawie działki pod CPK. Co skłoniło Piotra Wielgomasa do jej zwrotu
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama