Wiadomości sms wysyłane do konsumentów sugerowały, że otrzymają oni nagrodę, gdy odeślą pusty sms. Gwarantowało to jednak jedynie rejestrację w konkursie i ewentualny udział w losowaniu
Wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczy decyzji UOKiK z 2010 roku. Urząd stwierdził wówczas, że Internetq Poland, organizator konkursu Pusty sms, wprowadzał konsumentów w błąd stosując zakazaną agresywną praktykę rynkową. Nałożona kara wyniosła 499 650 zł. Spółka odwołała się od decyzji – najpierw rozstrzygnięcie UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (23 stycznia 2013 roku), następnie – Sąd Apelacyjny (7 listopada 2013 roku).
Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty sms. Np. Jestem Prezesem loterii! Informuję, że koperta z potwierdzeniem przekazu 10 tys. zł zapieczętowana! Wyślij tylko 1 pusty sms! Będziesz się cieszyć!
Tymczasem, wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie - przyznanie nagrody. Spółka zachęcała do nadania pustego smsa wysyłając po kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset wiadomości do konkretnego konsumenta – przykładowo jeden z uczestników dostał ich 168 w ciągu dwóch miesięcy.
Zdaniem sądu, treści smsów naruszały zbiorowe interesy konsumentów, ponieważ sugerowały pewność wygranej. Wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał nagrodę, uzyska ją bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności, np. po wysłaniu smsa lub wykonaniu telefonu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych zasadach stanowi niezgodną z prawem nieuczciwą agresywną praktykę rynkową. Sąd stwierdził także, że nałożona kara jest adekwatna do zarzucanej praktyki.