Prawa kupujących w Internecie

Bez wątpienia kupujący on-line mają więcej praw niż konsumenci odwiedzający tradycyjne sklepy. Klienci sklepów internetowych mogą zwrócić pełnowartościowy towar. Ale czy dotyczy to każdej sytuacji? Kto pokrywa wówczas koszty przesyłki zwrotnej? Jeśli masz wątpliwości, zajrzyj na stronę www.ezakupy.uokik.gov.pl i skorzystaj z porad UOKiK

Publikacja: 27.12.2013 11:30

Klienci sklepów internetowych mogą zwrócić pełnowartościowy towar. Ale czy dotyczy to każdej sytuacj

Klienci sklepów internetowych mogą zwrócić pełnowartościowy towar. Ale czy dotyczy to każdej sytuacji?

Foto: www.sxc.hu

Kupujemy w sieci coraz więcej dzięki czemu oszczędzamy czas oraz niejednokrotnie pieniądze. Co nas może do tego zniechęcać, to brak możliwości bezpośredniego obejrzenia, dotknięcia bądź przymierzenia rzeczy. Dlatego też internetowemu konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu - ma on 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. W tym czasie e-klient powinien poinformować o swej decyzji przedsiębiorcę, wysyłając stosowne oświadczenie (można również skorzystać z załączonego formularza). Nie trzeba przy tym podawać powodu odstąpienia od umowy.

Co ważne, niechciany produkt powinien być odesłany w stanie niezmienionym (niezniszczonym), ale może być rozpakowany. Wyjątkiem są tu płyty CD, DVD, czy programy komputerowe, które muszą zostać zwrócone w oryginalnym opakowaniu.

Pamiętajmy też, kiedy prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje. Dzieje się tak, gdy kontrahentem jest drugi konsument (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji. Nie obejmuje ono także m.in. towarów wykonanych na specjalne zamówienie, prasy oraz biletów na imprezy rozrywkowe.

Wiele wątpliwości pojawia się także wokół kwestii na kim spoczywa koszt przesyłki zwrotnej. Przypominamy, że pokrywa go konsument, ale przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić klientowi równowartość ceny towaru oraz doliczone do niej wcześniej opłaty za dostawę.

Te oraz inne wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez Urząd www.ezakupy.uokik.gov.pl. W serwisie znaleźć można również przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e-przedsiębiorcą.

Akcja UOKiK przypominająca o prawach osób kupujących w sieci trwa od  25 listopada br. Do tej pory wsparło ją 27 partnerów: Agora (Wyborcza.biz, Gazeta.pl), Allegro.pl, BezpiecznyeSklep.pl, Ceneo.pl, Ceneria.pl, Comperia.pl, e?Commerce Polska - Izba Gospodarki Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie, Frupi.pl, GoDealla.pl, Groupon.pl, Gruper.pl, Mensis.pl, Nokaut.pl, Notanio.pl, Okazje.eholiday.pl, Onet, porównywarka cen Okazje.info.pl, Opineo.pl, Hotmoney.pl (o2.pl), Skapiec.pl, Sklepy24.pl, SmartBay.pl, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Szafa.pl, Trusted Shops, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów