Kupujemy w sieci coraz więcej dzięki czemu oszczędzamy czas oraz niejednokrotnie pieniądze. Co nas może do tego zniechęcać, to brak możliwości bezpośredniego obejrzenia, dotknięcia bądź przymierzenia rzeczy. Dlatego też internetowemu konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu - ma on 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. W tym czasie e-klient powinien poinformować o swej decyzji przedsiębiorcę, wysyłając stosowne oświadczenie (można również skorzystać z załączonego formularza). Nie trzeba przy tym podawać powodu odstąpienia od umowy.
Co ważne, niechciany produkt powinien być odesłany w stanie niezmienionym (niezniszczonym), ale może być rozpakowany. Wyjątkiem są tu płyty CD, DVD, czy programy komputerowe, które muszą zostać zwrócone w oryginalnym opakowaniu.
Pamiętajmy też, kiedy prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje. Dzieje się tak, gdy kontrahentem jest drugi konsument (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji. Nie obejmuje ono także m.in. towarów wykonanych na specjalne zamówienie, prasy oraz biletów na imprezy rozrywkowe.
Wiele wątpliwości pojawia się także wokół kwestii na kim spoczywa koszt przesyłki zwrotnej. Przypominamy, że pokrywa go konsument, ale przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić klientowi równowartość ceny towaru oraz doliczone do niej wcześniej opłaty za dostawę.
Te oraz inne wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez Urząd www.ezakupy.uokik.gov.pl. W serwisie znaleźć można również przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e-przedsiębiorcą.