Reklama nie kłamie - "kradzione nie tuczy"

Reklamodawcy czipsów z wyczuciem operowali takimi hasłami jak „kradzione", „skradłyśmy" - uznał Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy.

Publikacja: 14.02.2014 11:48

Reklamodawcy muszą z wyczuciem operować takimi hasłami jak „kradzione", czy "skradłyśmy"

Reklamodawcy muszą z wyczuciem operować takimi hasłami jak „kradzione", czy "skradłyśmy"

Foto: www.sxc.hu

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga, której przedmiotem była reklama telewizyjna chipsów z owoców i warzyw (sygn. K/137/13).

Konsument w złożonej skardze podniósł, iż w reklamie, gdzie trzy kobiety siedzą przy stoliku i zajadają się czipsami, opowiadając co "ukradły" wcześniej - ze zwykłych czipsów chrupkość, a z owoców i warzyw wszystko to, co najlepsze -  gdzie na końcu pada stwierdzenie: "dlaczego skradłyśmy to wszystko? bo kradzione nie tuczy", spółka Crispy Natural promuje jeden z najgorszych i nagannych rodzajów zachowań - kradzież.

- O ile sam pomysł z wykorzystaniem pozytywnych cech, które posiada zwykły czips (chrupkość) oraz wszystko to co najlepsze z owoców i warzyw jest w porządku, tak posługiwanie się językiem, który w pozytywnym znaczeniu mówi o kradzieży jest nieodpowiednie i sugeruje, że kradzież przynosi wymierne zyski - zaznaczył skarżący.

W związku z powyższym, arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, co jest niezgodne z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

Spółka Crispy Natural w pisemnej odpowiedzi na zarzuty stwierdziła, iż o bezzasadności złożonej skargi świadczą w pierwszej kolejności wnioski z wszechstronnej analizy spotu reklamowego.

- Na pierwszy plan kilkunastosekundowego filmu wysuwają się suszone oraz świeże owoce i warzywa. Uzupełnieniem warstwy wizualnej jest natomiast warstwa językowa spotu. Obie warstwy przenikają się i współgrają ze sobą. Nie kwestionujemy faktu, iż osoby występujące w filmie reklamowym posługują się zwrotami „ukradłyśmy", „skradłyśmy", „kradzione". Wypowiedzi te należy jednakże osadzić w pozytywnym kontekście sytuacyjnym całego filmu i rozważyć jako nierozłączną całość. Wypowiadające się kobiety odnoszą się bowiem jedynie do cech i właściwości reklamowanego produktu (a więc wartości niemających charakteru materialnego), co dodatkowo wzmacniane jest adekwatnym efektem wizualnym. Przykładowo - wypowiedź o treści: „ze zwykłych chipsów ukradłyśmy chrupkość" wzmocniona zostaje bardzo czytelnym dla odbiorcy przekazem - widokiem zwykłych chipsów, których rozkruszaniu towarzyszy charakterystyczny dźwięk świadczący o chrupkości produktu. Analogicznie - w dalszej części spotu, w parze z wypowiedziami aktorek idą kadry przedstawiające skrzynie wypełnione świeżymi, apetycznymi warzywami i owocami. Całość utrzymana jest w zabawnej, humorystycznej, lekkiej konwencji, co dodatkowo podkreśla zabawna melodia płynąca w tle oraz pogodny i radosny ton głosów aktorek - argumentowała spółka.

Zdaniem Crispy Natural, odbiorca reklamy w żadnej mierze nie jest świadkiem przekazu godzącego w dobre obyczaje, przywodzącego na myśl przestępstwo kradzieży, czy też promującego postawy niezgodne z prawem. Przeciwnie - przeciętny konsument, który krótki, kilkunastosekundowy film reklamowy odbiera jako całokształt, otrzymuje obraz bogaty wyłącznie w pozytywne emocje i wrażenia.

Zespół Orzekający w uchwale podjętej 28 stycznia 2014 roku nie dopatrzył się jednak w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych spółce Crispy Natural z Kalisza przez skarżącego (uchwała nr ZO 03/14).

- Reklama jest utrzymana w konwencji żartu, a koncept kreatywny oparty jest na grze słów - stwierdził skład orzekający. Jednocześnie zwracając uwagę, aby reklamodawcy z wyczuciem operowali takimi hasłami jak „kradzione; skradłyśmy", bo budzą one zazwyczaj negatywne skojarzenia.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga, której przedmiotem była reklama telewizyjna chipsów z owoców i warzyw (sygn. K/137/13).

Konsument w złożonej skardze podniósł, iż w reklamie, gdzie trzy kobiety siedzą przy stoliku i zajadają się czipsami, opowiadając co "ukradły" wcześniej - ze zwykłych czipsów chrupkość, a z owoców i warzyw wszystko to, co najlepsze -  gdzie na końcu pada stwierdzenie: "dlaczego skradłyśmy to wszystko? bo kradzione nie tuczy", spółka Crispy Natural promuje jeden z najgorszych i nagannych rodzajów zachowań - kradzież.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów