Reklama natywna samochodów marki Toyota jest dozwolona i nie nadużywa zaufania konsumentów

Reklama użyta w konwencji stylizacji na rozmowę na tematy motoryzacyjne tzw. natywna jest dozwolona.

Aktualizacja: 21.08.2014 15:06 Publikacja: 21.08.2014 12:10

Reklama natywna samochodów marki Toyota jest dozwolona i nie nadużywa zaufania konsumentów

Reklama natywna samochodów marki Toyota jest dozwolona i nie nadużywa zaufania konsumentów

Foto: www.sxc.hu

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, która rozpatrywała skargę konsumenta wniesioną przeciwko reklamie firmy Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o. (nr uchwały ZO 48/14).

Przedmiotem skargi była reklama radiowa samochodów marki Toyota, emitowana na antenie Programu 3 Polskiego Radia, imitująca program motoryzacyjny prowadzony przez dwóch dziennikarzy Włodzimierza Zientarskiego i Piotra Nowakowskiego, którzy rozmawiają ze sobą na temat różnych zalet samochodów tej marki oraz aktualnych zasad ich sprzedaży. Spot zaczyna się od słów "w automagazynie witają państwa [...]", a następnie rozpoczyna się dialog między nimi.

- W związku z tym, że reklama imituje program motoryzacyjny, wykorzystując przy tym autorytet i rozpoznawalność głosu Włodzimierza Zientarskiego, narusza artykułu 9  Kodeksu Etyki Reklamy, ponieważ odbiorca nie zawsze jest w stanie zidentyfikować, że przekaz ten jest reklamą - podniósł w skardze konsument (sygn. skargi  K/22/14).

Jego zdaniem, mimo że blok reklamowy poprzedzony jest sygnałem uprzedzającym, że zostaną nadane reklamy, słowa rozpoczynające prezentowaną reklamę "w automagazynie witają państwa [...]" może wywołać u odbiorcy wrażenie, że jest to autentyczny program motoryzacyjny.

Kilkanaście sekund to za mało na program

Spółka Toyota w odpowiedzi wskazała, że wbrew twierdzeniom zawartym w skardze kwestionowana reklama samochodów marki Toyota nie nadużywa zaufania odbiorcy. Analizowany spot nie może być także uznany za przykład reklamy, która powoduje u odbiorcy trudności z identyfikacją, czy jest ona faktycznie reklamą.

- Należy zwrócić szczególną uwagę na zasady emitowania reklam w środkach masowego przekazu, w tym w radio. Otóż, reklamy w radio w każdym przypadku nadawane są w wyodrębnionym i oznaczonym bloku reklamowym, który zawsze jest w wyraźny sposób odgraniczony od treści merytorycznych, redakcyjnych. Już ta okoliczność potwierdza, że jej odbiorca może zidentyfikować, że dany przekaz jest reklamą, a nie programem motoryzacyjnym z uwagi na jego nadawanie właśnie w takim bloku reklamowym - tłumaczyła Toyota Motor.

Ponadto zaskarżonej reklamy nie sposób uznać za „autentyczny program motoryzacyjny" z następujących powodów:

- po pierwsze, programy motoryzacyjne nie trwają kilkanaście sekund,

- po drugie, programy motoryzacyjne nie zawierają treści bezpośrednio związanych z aktualną ofertą promocyjną wyłącznie jednej marki - w analizowanym przypadku Toyota,

- po trzecie, programy motoryzacyjne nie są nadawane w czasie bloku reklamowego,

- po czwarte, radiowa reklama samochodów marki Toyota z udziałem Włodzimierza Zientarskiego jest jednym z typów reklam całej kampanii wykorzystującej tę samą konwencję.

W ocenie Toyota Motor, podobne niebudzące wątpliwości co do swojego charakteru przekazy reklamowe można znaleźć w prasie, obejrzeć w telewizji, czy internecie. Taka kompleksowa kampania dodatkowo nie pozwala mieć wątpliwości co do charakteru poszczególnych jej elementów.

- W żadnym przypadku zaskarżona reklama nie nadużywa więc zaufania odbiorcy, ani też nie wykorzystuje jego braku doświadczenia lub wiedzy. Z całokształtu przekazu wynika bowiem jasny komunikat, że stanowi on reklamę marki Toyota - dodała spółka.

Reklama natywna dozwolona

Zespół orzekający nie podzielił zarzutów konsumenta, uznając, że w przedmiotowej reklamie użyta została konwencja stylizacji na rozmowę na tematy motoryzacyjne (tzw. reklama natywna).

- Zasada, aby odbiorca reklamy mógł zawsze zidentyfikować, że dany przekaz jest reklamą, nie została naruszona - uznał ostatecznie skład orzekający.

Tym samym nie dopatrzył się on w przedmiotowej reklamie nadużywania zaufania odbiorców lub wykorzystywania ich braku doświadczenia lub wiedzy.

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, która rozpatrywała skargę konsumenta wniesioną przeciwko reklamie firmy Toyota Motor Poland Company Limited Sp. z o.o. (nr uchwały ZO 48/14).

Przedmiotem skargi była reklama radiowa samochodów marki Toyota, emitowana na antenie Programu 3 Polskiego Radia, imitująca program motoryzacyjny prowadzony przez dwóch dziennikarzy Włodzimierza Zientarskiego i Piotra Nowakowskiego, którzy rozmawiają ze sobą na temat różnych zalet samochodów tej marki oraz aktualnych zasad ich sprzedaży. Spot zaczyna się od słów "w automagazynie witają państwa [...]", a następnie rozpoczyna się dialog między nimi.

Pozostało 83% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara