Reklama
Rozwiń
Reklama

Telefon do obsługi klienta nie może być droższy niż zwykłe połączenia - uważa rzecznik generalny

Koszt połączenia z numerem telefonicznym obsługi klienta nie może przekraczać kosztów zwykłego połączenia - stwierdził rzecznik generalny Maciej Szpunar w opinii dla Trybunału Sprawiedliwości.

Aktualizacja: 11.11.2016 18:52 Publikacja: 11.11.2016 17:04

Telefon do obsługi klienta nie może być droższy niż zwykłe połączenia - uważa rzecznik generalny

Foto: 123RF

Niemiecka spółka Comtech sprzedaje urządzenia elektryczne i elektroniczne. Na swojej stronie internetowej podaje ona numer telefonu obsługi posprzedażowej zawierający prefiks 0180, który jest w Niemczech używany do obsługi serwisowej według jednolitej taryfy krajowej. Koszt połączenia z tym numerem specjalnym (niegeograficznym) to 0,14 EUR za minutę z niemieckiej sieci stacjonarnej i 0,42 EUR/min. z sieci komórkowej. Ceny te przekraczają kwoty, jakie konsument zapłaciłby za połączenie z numerem linii stacjonarnej (geograficznym) lub zwykłym numerem w sieci ruchomej przy zastosowaniu zazwyczaj obowiązujących cen za połączenie.

Stowarzyszenie działające na rzecz wspierania interesów handlowych stowarzyszeń i przedsiębiorstw (Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main) uważa taką praktykę handlową za nieuczciwą i wniosło do sądu rejonowego w Stuttgarcie powództwo o nakazanie spółce Comtech jej zaprzestania. Landgericht zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy dyrektywa w sprawie praw konsumentów (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE) stoi na przeszkodzie stosowaniu takiej taryfy.

Przed rozpatrzeniem sprawy TSUE zwrócił się o opinię do rzecznika generalnego. To niezależny organ, którego opinie nie wiążą TSUE, ale praktyka wskazuje, że zwykle są przez Trybunał uwzględniane.

W przedłożonej wczoraj opinii rzecznik generalny Maciej Szpunar zaproponował, aby Trybunał odpowiedział twierdząco na postawione pytanie. Jak przypomniał, dyrektywa w sprawie praw konsumentów nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby konsument nie był zobowiązany do płacenia ceny wyższej niż „taryfa podstawowa" w przypadku, gdy przedsiębiorca ma linię telefoniczną przeznaczoną do obsługi klienta w sprawie zawartej umowy.

- Koszty ponoszone przez konsumenta nie mogą przekraczać zwykłych kosztów, które ponosiłby on za połączenie z numerem linii w sieci stacjonarnej (geograficznym) lub zwykłym numerem w sieci ruchomej. Płacenie ceny wyższej niż cena za połączenia ze zwykłą linią telefoniczną mogłoby bowiem zniechęcić konsumentów do kontaktowania się z przedsiębiorcą w kwestiach związanych na przykład z datą dostawy, fakturowaniem lub gwarancją - wskazał rzecznik.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem przepisy dyrektywy wprowadzają niewzruszalne domniemanie, że telefoniczna obsługa serwisowa zawarta jest w cenie zapłaconej już przez konsumenta. Używanie numeru o zawyżonej opłacie oznaczałoby zatem zmuszanie konsumenta do zapłaty dodatkowych kosztów za tę samą usługę.

Rzecznik generalny dodał, że to, czy przedsiębiorca otrzymuje część opłaty uiszczanej przez konsumenta za połączenie, czy też jej nie otrzymuje, nie ma żadnego znaczenia.

Opinia rzecznika generalnego w sprawie C-568/15 Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main e.V. / comtech GmbH

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama