Czy GOPR może reklamować piwo

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga na reklamę piwa Tatra, w której występują ratownicy GOPR.

Aktualizacja: 29.11.2016 13:56 Publikacja: 29.11.2016 13:18

Czy GOPR może reklamować piwo

Foto: 123RF

Zbulwersowany telewizyjnym spotem zauważył, że niedopuszczalne jest to, aby jakakolwiek jednostka nosząca pomoc przyczyniała się do promocji piwa, wódki czy papierosów.

Konsument podkreślił, że GOPR powinien wspierać akcje przeciw alkoholizmowi, a nie przyczyniać się do sprzedaży alkoholu.

Skargę przedstawił i poparł arbiter-referent. Wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy) oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Grupa Żywiec S.A. złożyła pisemną odpowiedź na zarzuty skarżącego, w której podkreśliła, że nie naruszyła zasad - norm objętych Kodeksem Etyki Reklamy, jak również przepisów obowiązującego powszechnie prawa.

Spółka wyjaśniła, że to Grupa Żywiec od wielu lat wspiera GOPR w ramach komunikacji marki Tatra, co jest wprost dozwolone na gruncie ustawy z dnia 26.10.2016 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Reklamodawca podkreślił, że w ramach umowy sponsorskiej marka przekazuje GOPR środki finansowe, które organizacja przeznacza na zakup wyposażenia.

Skażony zapewnił, że w spocie nie pojawiły się odniesienia do sportów oraz wycieczek górskich.

- Jako Grupa Żywiec prowadzimy aktywne działania promujące odpowiedzialne zachowanie i spożywanie alkoholu i zdecydowanie odradzamy spożywanie alkoholu podczas wycieczek czy uprawiania sportu – czytamy w odpowiedzi spółki.

- Uważamy, że przebywanie na górskim szlaku pod wpływem alkoholu jest niebezpieczne i niedopuszczalne – dodał skarżony.

Zespół orzekający zwrócił uwagę, że w reklamie została zawarta informacja, że promocja wspiera GOPR, co było zgodne ze stanem faktycznym. Ponadto uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami i mieści się w ramach przyjętych norm etycznych.

W związku z powyższym, na podstawie pkt 37 ust. 1) lit b) Regulaminu Rozpatrywania Skarg Zespół Orzekający orzekł jak w pkt 1 uchwały.

Zbulwersowany telewizyjnym spotem zauważył, że niedopuszczalne jest to, aby jakakolwiek jednostka nosząca pomoc przyczyniała się do promocji piwa, wódki czy papierosów.

Konsument podkreślił, że GOPR powinien wspierać akcje przeciw alkoholizmowi, a nie przyczyniać się do sprzedaży alkoholu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił