Od początku tego roku zauważalne jest duże zdyscyplinowanie urzędników wydających interpretacje prawa podatkowego z upoważnienia ministra finansów. Przejawia się ono w ścisłym trzymaniu się pytań zadanych we wnioskach. Niestety, takie ograniczenie odpowiedzi może przynieść skutek zupełnie niezamierzony przez Ministerstwo Finansów – spadek liczby składanych wniosków.
Jeszcze do końca ubiegłego roku stanowiska organów, także czterech Biur Krajowej Informacji Podatkowej, nie ograniczały się do stanu faktycznego opisanego we wniosku. Co więcej, na pełną odpowiedź mogli liczyć wszyscy – bez względu na to, czy fiskus potwierdził prawidłowość argumentacji podatnika, czy nie. W ten sposób także inne osoby i firmy mogły się zapoznać z problemem w znacznie szerszym kontekście niż tylko ten opisany przez podatnika, a nawet wyciągnąć wnioski w swojej sprawie.
Od początku tego roku sytuacja się jednak zmieniła, i to na niekorzyść podatników. Opinie fiskusa stanowią ścisłą odpowiedź na zadane pytanie, bez szerszej argumentacji prawnej. Może to skutecznie uniemożliwić korzystanie z opublikowanych interpretacji innym podatnikom, którzy z różnych przyczyn nie decydują się na zadanie pytania. Czym innym jest bowiem wydanie przez organ interpretacji ogólnej, dotyczącej konkretnych przepisów, a czym innym sformułowanie jej w indywidualnej sprawie danego podatnika.
Tymczasem Ministerstwo Finansów, powołując się na ordynację podatkową, twierdzi, że organy wydające interpretacje przepisów w indywidualnych sprawach nie mają obowiązku publikowania stanowiska, jeśli jest ono całkowicie zgodne ze stanowiskiem zawartym we wniosku. „Biorąc pod uwagę, że po usunięciu danych osobowych, wniosek podatnika o wydanie interpretacji jest również publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach Ministerstwa Finansów, nie ma potrzeby dublowania informacji zawartych we wniosku” – napisało ministerstwo w odpowiedzi na nasze pytania.
O tym, jak skutecznie takie podejście organów może utrudnić życie podatnikom, świadczy chociażby przykład odsetek od dywidend niewypłaconych w terminie. Dla osoby fizycznej (wspólnika) będą one przychodem z innych źródeł, który należy opodatkować według skali podatkowej, w przeciwieństwie do innych odsetek, które co do zasady są opodatkowane 19-proc. ryczałtem.