Korekta deklaracji podatkowych upadłej firmy: Stare deklaracje koryguje syndyk czy upadły?

Syndyk zobowiązany jest do wykonywania obowiązków podatkowych ciążących na spółce będącej w upadłości likwidacyjnej

Publikacja: 29.12.2011 07:17

Korekta deklaracji podatkowych upadłej firmy: Stare deklaracje koryguje syndyk czy upadły?

Foto: Rzeczpospolita

Red

Także gdy na skutek zaistniałych po ogłoszeniu upadłości okoliczności konieczna będzie korekta złożonej wcześniej deklaracji

Tak uznała Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 17 listopada 2011 (IPTPP2/443-453/11-4/PM).

Spółka jest w trakcie postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku. Nadal jest czynnym podatnikiem VAT i ma nieuregulowane zobowiązania z tytułu dostaw. Po ogłoszeniu upadłości wierzyciele zgłosili do masy upadłości swoje wierzytelności zgodnie z przepisami ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. Dodatkowo część wierzycieli na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy o VAT powiadomiła spółkę o zamiarze korekty podatku należnego z tytułu dostaw. W związku z otrzymanymi  zawiadomieniami od wierzycieli syndyk skorygował deklaracje VAT.

W ocenie spółki zmian w dokumentach wystawionych przed ogłoszeniem upadłości może dokonywać jedynie ich wystawca. Chcąc zweryfikować prawidłowość swojego stanowiska, spółka wniosła o wydanie interpretacji.

Izba skarbowa oceniła je negatywnie. Podkreśliła, że syndyk zobowiązany jest do wykonywania obowiązków podatkowych ciążących na spółce będącej w upadłości likwidacyjnej, również w przypadku gdy na skutek okoliczności zaistniałych po ogłoszeniu upadłości konieczna jest korekta złożonej deklaracji.

Zdaniem izby w tej sprawie obowiązek złożenia korekty deklaracji (w związku z otrzymaniem zawiadomienia od wierzycieli) wystąpił po ogłoszeniu upadłości i bez znaczenia jest to, że korekta dotyczy okresu rozliczeniowego, w którym spółka nie była w upadłości likwidacyjnej.

Anna Chimerek

Anna Chimerek

Komentuje Anna Chimerek, konsultantka w Dziale PrawnopodatkowymPwC

Zdarza się, że po ogłoszeniu upadłości do syndyka – jako osoby reprezentującej upadłą spółkę – zgłaszają się jej kontrahenci, którzy zgłaszają do masy upadłości swoje wierzytelności zgodnie z przepisami ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy o VAT informują o zamiarze korekty podatku należnego.

W związku z takimi zgłoszeniami należy skorygować deklaracje w trybie art. 89b ust. 1 ustawy o VAT. Jednak czy w takiej sytuacji syndyk masy upadłości ma obowiązek, a co ważniejsze czy ma w ogóle prawo skorygować takie dokumenty?Ustawa Prawo upadłościowe i naprawcze nie odpowiada wprost na to pytanie. Zgodnie z jej art. 57 ust. 1, gdy ogłoszono upadłość obejmującą likwidację majątku upadłego, ten ostatni jest zobowiązany wskazać i wydać syndykowi cały swój majątek a także wszystkie dokumenty dotyczące przedsiębiorstwa, w tym księgi rachunkowe, wszystkie rejestry i korespondencję.

Syndyk masy upadłości ponosi odpowiedzialność za rzetelność i niewadliwość ksiąg rachunkowych. W myśl art. 160 prawa upadłościowego i naprawczego od momentu ogłoszenia upadłości to syndyk zarządza całym majątkiem upadłego, wykonując jednak wszelkie czynności w imieniu własnym, lecz na rachunek upadłego.Podkreślenia wymaga to, że – mimo że upadły nie traci statusu podatnika, do którego stosuje się prawa i obowiązki wynikające z przepisów ustaw podatkowych (traci jedynie zarząd oraz możliwość korzystania i rozporządzania swoim majątkiem) – stroną w znaczeniu formalnym wszelkich postępowań jest właśnie syndyk.

W związku z tym to syndyk  jest osobą odpowiedzialną w czasie trwania postępowania upadłościowego za prawidłową realizację obowiązków podatnika.Biorąc to pod uwagę, należy zgodzić się ze stanowiskiem izby skarbowej, że to syndyk zamiast zarządu spółki zobowiązany jest do wykonywania obowiązków podatkowych ciążących na spółce będącej w upadłości likwidacyjnej, w tym również do podpisywania i składania w imieniu spółki deklaracji podatkowych na podatek od towarów i usług.

Obowiązek ten spoczywa na syndyku również w przypadku, gdy na skutek zaistniałych po ogłoszeniu upadłości okoliczności konieczna jest korekta deklaracji za okresy sprzed upadłości.

 

Także gdy na skutek zaistniałych po ogłoszeniu upadłości okoliczności konieczna będzie korekta złożonej wcześniej deklaracji

Tak uznała Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 17 listopada 2011 (IPTPP2/443-453/11-4/PM).

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem