O stronę internetową należy dbać stale. Technologia i trendy zmieniają się bardzo dynamicznie. Najlepiej, jeśli przedsiębiorca stale współpracuje z agencją odpowiedzialną za opiekę nad serwisem internetowym. Można wtedy reagować na zmiany np. algorytmów wyszukiwarek.
W praktyce bardziej gruntowne modernizacje, łącznie z elementami graficznymi, powinno się robić co 1,5 – 2 lata. Pozwoli to zachować świeżość serwisu internetowego.[/ramka]
[ramka][b]Lepiej zatrudnić fachowców
Komentuje Zbigniew Trawińsk z bbSoft WebDesign:[/b]
Audyt strony WWW jest konieczny, gdy tylko zachodzi obawa, że nie daje ona przewidywanych rezultatów lub nie generuje oczekiwanej ilości zamówień. Audyt pozwala określić wady i zalety strony internetowej. Wskazuje błędy programistyczne, których należy unikać, aby strona była odpowiednio wyświetlana w przeglądarkach.
Badane są także witryny konkurencyjne. Dzięki temu firma dowiaduje się, jakie sprawdzone rozwiązania może wykorzystać i jakich niewłaściwych elementów powinna się pozbyć.Najczęściej błędy są skutkiem słabej jakości wykonania. Powodują one, że potencjalny klient ma trudności z poruszaniem się po witrynie. Czasami nawet strona nie wyświetla się w niektórych przeglądarkach internetowych.
Audyt można wykonać samodzielnie, lecz wymagana jest wiedza z zakresu informatyki internetowej (techniki i języki programowania stron). Lepiej więc zaufać firmie informatycznej, która specjalizuje się w tym zakresie i wie, na co zwracać szczególną uwagę. W Internecie jest wiele ofert. Wybierając wykonawcę, należy sprawdzić jego referencje oraz to, od ilu lat świadczy tego typu usługi.[/ramka]
[ramka][b]Najczęstsze błędy na stronach WWW[/b]
- strona działa nie we wszystkich przeglądarkach
- brak widocznego kontaktu na stronie głównej
- brak powrotu z podstron na stronę główną
- wolne wczytywanie strony
- biała czcionka na czarnym tle (męczy oczy)
- za dużo opcji do klikania na stronie głównej
- za dużo animowanych elementów
- brak informacji, w którym miejscu obecnie znajduje się internauta
- brak tytułu, opisu i słów kluczowych na stronie głównej i podstronach
- strona w budowie przez kilka miesięcy (po co w ogóle działa domena?)
- źle nazwane przyciski na stronie
- wyskakujące pop-upy
[i] Źródło: blog.bluevision.pl[/i][/ramka]
[ramka][b]Co jest badane podczas audytu[/b]
- [b]Analiza użyteczności[/b] – badany jest m.in. dostęp do strony, czas jej generowania w całości i poszczególnych jej elementów, skuteczność nawigacji na stronie, zgodność strony z najpopularniejszymi na polskim rynku przeglądarkami, wyszukiwanie informacji w obrębie witryny, czytelność strony, głębokość nawigacji na stronie, odnośniki konieczne oraz odnośniki zbyteczne zawarte w serwisie.
- [b]Analiza techniczna[/b] – analizowana jest m.in. poprawność składni kodu, w jakim została napisana strona, poprawność kaskadowych arkuszy stylów, objętość kodu strony głównej i podstron, szybkość wykonywania skryptów na stronie WWW, kod witryny pod kątem robotów wyszukujących informacje w Internecie, rozkład nagłówków i paragrafów.
- [b]Analiza projektu graficznego[/b] – badanie obejmuje: dobór kroju i wielkości czcionek, dobór kolorów szaty graficznej, rozkład informacji na stronie głównej, dobór grafik oraz palety kolorów, zastosowanie animacji flash (jej ilość i niezbędność), tło strony internetowej.
- [b]Analiza SEO[/b] – badane są słowa kluczowe, konkurencja w przypadku używania fraz kluczowych w Google'u, optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, widoczność strony przez roboty wyszukujące; analizowana jest treść serwisu, PageRank, adresy podstron, popularność linków w wyszukiwarkach, linki wychodzące itp.
[i]Źródło: firmy[/i] [/ramka]