Łatwa do wyszukania, z przejrzystą nawigacją i ciekawą treścią

Aż trzy czwarte firmowych witryn zawiera różne błędy. Aby je usunąć i sprawić, by serwis był użyteczny, należy przeprowadzić audyt

Aktualizacja: 15.06.2010 04:43 Publikacja: 15.06.2010 03:00

Łatwa do wyszukania, z przejrzystą nawigacją i ciekawą treścią

Foto: www.sxc.hu

Jak wynika z danych GUS, przedstawionych w raporcie na temat wykorzystania technologii informacyjno telekomunikacyjnych przez przedsiębiorstwa, większość dużych firm (88 proc.) ma stronę internetową. W przypadku mniejszych podmiotów, zatrudniających od 10 do 49 pracowników, wynik ten jest słabszy; tylko 52 proc. z nich otworzyło witrynę w sieci.

Strony firmowe pełnią różne funkcje. Najczęściej służą do prezentacji katalogów z ofertą lub cenników (42 proc.). W co piątym przedsiębiorstwie witryna umożliwia wysyłanie lub otrzymywanie zamówień. Są tam też informacje o wolnych stanowiskach pracy wraz z opcją przesyłania dokumentów aplikacyjnych (9 proc.). Czasami klienci mogą robić rezerwacje online (7 proc.).

Samo posiadanie strony to jednak za mało. Chodzi o to, [b]by była ona zauważona i odnaleziona w sieci przez potencjalnych klientów.[/b]

Aby tak się stało, witryna powinna spełniać wiele parametrów technicznych oraz merytorycznych. [b]Powinna m.in. mieć odpowiednią szatę graficzną i dobrze dobrane słowa kluczowe umożliwiające wyszukanie.

Musi być oczywiście aktualna[/b]. Dobrze, jeśli plasuje się wysoko w wynikach wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach i jeśli linki do niej znajdują się w wielu popularnych serwisach. Ważna dla internauty jest też przejrzysta nawigacja i interesująca treść.

Czy witryna spełnia wymagania techniczne oraz dobrze realizuje funkcje informacyjne, sprzedażowe i marketingowe?

Sposobem na zdobycie takiej wiedzy jest wykonanie audytu strony. Można to zrobić samodzielnie, z tym że potrzebna jest spora wiedza z zakresu informatyki internetowej (techniki i języki programowania stron). Dlatego lepszym rozwiązaniem jest zlecenie takiej usługi firmie informatycznej. Powinna to być firma zewnętrzna, bo wtedy ocena będzie najbardziej obiektywna.

[b]Audyt nie jest drogi, kosztuje przeciętnie kilkaset złotych (od 200 do 600 zł)[/b]. Oczywiście jeśli strona jest bardzo rozbudowana, a audyt ma być wszechstronny, wtedy cena rośnie.

[srodtytul]Wyłapywanie błędów[/srodtytul]

Ponad 75 proc. stron internetowych zawiera błędy, które utrudniają lub uniemożliwiają znalezienie serwisu w popularnych wyszukiwarkach oraz z różnych przyczyn zniechęcają internautów do ponownych odwiedzin.

– Najczęściej spotykane błędy to: niepoprawne wyświetlanie strony w różnych przeglądarkach, źle zaplanowane menu (nawigacja) serwisu, nadmierne wykorzystywanie technologii flash (rozbudowane intra itp.), ignorowanie zagadnień związanych z pozycjonowaniem serwisu w wyszukiwarkach, trudno dostępne dane kontaktowe, brak regularnych aktualizacji witryny – mówi Paweł Kurek z Sure IT.

Jak sprawdzić, czy firmowa strona została stworzona zgodnie z regułami? Trzeba przeprowadzić jej badanie, które pokaże niedociągnięcia i błędy, ale także dobre strony.

Audyt informatyczny i analiza SWOT pozwolą zweryfikować serwis pod względem technicznym i określić, czy spełnia on założenia oraz czy jest zgodny ze standardami sieciowymi W3C (standardy tworzenia stron internetowych ustalone przez World Wide Web Consortium).

Podpatrywanie konkurentów

Audyt co pewien czas powinna zamawiać każda firma dbająca o swój wizerunek w sieci, niezależnie od tego, jak długo w niej funkcjonuje. Ale szczególnie potrzebny jest wtedy, gdy strona dopiero niedawno została uruchomiona.

Nawet jeśli serwis wykonany kilka lat temu jest ładny i ciekawy, może już nie spełniać nowoczesnych standardów zarówno pod względem graficznym, jak i użytkowym i technicznym. Dlatego powinniśmy pamiętać o aktualizacji i wprowadzaniu niezbędnych zmian. Nie należy jednak porzucać starej witryny, do której klienci są przyzwyczajeni.

Warto podpatrywać, co dzieje się na stronach konkurentów.

– Zwłaszcza firmy dopiero wchodzące do Internetu powinny zacząć od analizy innych stron. Trzeba je porównać, wyszukać wartościowe elementy i na tej podstawie zlecić przygotowanie serwisu.

– Oryginalność nie jest najważniejsza w serwisach firmowych. Postawmy na praktyczność i użyteczność – mówi Paweł Kurek.

[srodtytul]Co należy poprawić[/srodtytul]

Audyty można podzielić na dwie główne kategorie. Pierwsza to wąski zakres badania strony, głównie analiza czynników wpływających na jej optymalizację. Sprawdza się wówczas użycie słów kluczowych na danej witrynie, nasycenie treścią itp.

Drugi rodzaj, audyt całościowy, obejmuje zarówno optymalizację, jak i statystykę linków prowadzących do serwisu oraz pozycje poszczególnych słów kluczowych w wynikach wyszukiwania. Miejsce, jakie zajmuje nasza strona, odzwierciedla skuteczność działań związanych z pozycjonowaniem. Najlepszym wynikiem jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce (90 proc. kliknięć w wynikach wyszukiwania).

Według rankingu niezależnej firmy badawczej Gemius najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google (94,18 proc. wszystkich zapytań w sieci). Z Google'a korzysta w Polsce co miesiąc około 15 mln użytkowników. Kolejne miejsca zajmują Onet z wynikiem 1,52 proc. oraz Bing (1,44 proc.). Inne popularne u nas wyszukiwarki to: Wp.pl, Gooru.pl, NetSprint.pl oraz MSN.com.

Mało firm zadaje sobie pytanie, czy strona WWW wyświetla się dobrze w innych przeglądarkach niż Internet Explorer. Tymczasem nieprawidłowo napisany kod strony (html/xhtml) może sprawić, że pojawią się trudności z wyświetlaniem witryny w takich wyszukiwarkach jak Firefox, Opera czy Netscape.

Potencjalni klienci używający tych wyszukiwarek opuszczą stronę, zanim zdążą na niej coś przeczytać. Audyt pozwala wyeliminować takie błędy oraz dostosować WWW do standardów. Dzięki temu serwis staje się funkcjonalny i przyjazny internautom.

Raport firmy audytorskiej i analiza SWOT odpowiedzą na pytanie, co i jak należy poprawić. Czasami wykonana w wyniku audytu optymalizacja wiąże się z koniecznością wprowadzenia zmian w infrastrukturze technicznej. [b]Skuteczne pozycjonowanie może zwiększyć ruch na stronie nawet kilkunastokrotnie[/b]. Dlatego należy się upewnić, że serwer, na którym dana strona się znajduje, sprosta takiemu wyzwaniu.

[ramka][b]Gruntowna modernizacja co dwa lata

Komentuje Paweł Kurek z Sure IT:[/b]

Audytem powinno kończyć się każde wdrożenie serwisu internetowego. Jest to naturalny sposób sprawdzenia, czy udało się zrealizować założenia i cele projektu. Poza tym jest to dodatkowe narzędzie kontroli wykonawcy. Jeśli mamy już serwis internetowy, audyt jest wskazany zawsze, gdy mamy wątpliwości, czy nasz serwis działa optymalnie.

Audyt pozwala zidentyfikować problemy, na które natrafiają internauci, ocenić stronę pod kątem dostępności, użyteczności, optymalizacji i pozycjonowania. W podstawowym zakresie można go wykonać samodzielnie.

Wystarczy wyszukać w Internecie listy kontrolne, które pozwolą sprawdzić kluczowe elementy serwisu. Jeszcze łatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze stron oferujących taki podstawowy audyt. Oczywiście będą to bardzo poglądowe informacje, ale od czegoś trzeba zacząć.

Jeśli audyt ma być kompleksowy, lepiej, by przeprowadziła go firma i to taka, która ma doświadczenie w danej branży. Wiedza teoretyczna to jedno, ale – jak wszędzie – niezbędne jest doświadczenie, jak zachowuje się dana grupa odbiorców. Warto poprosić o przedstawienie przykładowych raportów dla innych witryn. Pozwoli to upewnić się, że raport spełni nasze oczekiwania.

O stronę internetową należy dbać stale. Technologia i trendy zmieniają się bardzo dynamicznie. Najlepiej, jeśli przedsiębiorca stale współpracuje z agencją odpowiedzialną za opiekę nad serwisem internetowym. Można wtedy reagować na zmiany np. algorytmów wyszukiwarek.

W praktyce bardziej gruntowne modernizacje, łącznie z elementami graficznymi, powinno się robić co 1,5 – 2 lata. Pozwoli to zachować świeżość serwisu internetowego.[/ramka]

[ramka][b]Lepiej zatrudnić fachowców

Komentuje Zbigniew Trawińsk z bbSoft WebDesign:[/b]

Audyt strony WWW jest konieczny, gdy tylko zachodzi obawa, że nie daje ona przewidywanych rezultatów lub nie generuje oczekiwanej ilości zamówień. Audyt pozwala określić wady i zalety strony internetowej. Wskazuje błędy programistyczne, których należy unikać, aby strona była odpowiednio wyświetlana w przeglądarkach.

Badane są także witryny konkurencyjne. Dzięki temu firma dowiaduje się, jakie sprawdzone rozwiązania może wykorzystać i jakich niewłaściwych elementów powinna się pozbyć.Najczęściej błędy są skutkiem słabej jakości wykonania. Powodują one, że potencjalny klient ma trudności z poruszaniem się po witrynie. Czasami nawet strona nie wyświetla się w niektórych przeglądarkach internetowych.

Audyt można wykonać samodzielnie, lecz wymagana jest wiedza z zakresu informatyki internetowej (techniki i języki programowania stron). Lepiej więc zaufać firmie informatycznej, która specjalizuje się w tym zakresie i wie, na co zwracać szczególną uwagę. W Internecie jest wiele ofert. Wybierając wykonawcę, należy sprawdzić jego referencje oraz to, od ilu lat świadczy tego typu usługi.[/ramka]

[ramka][b]Najczęstsze błędy na stronach WWW[/b]

- strona działa nie we wszystkich przeglądarkach

- brak widocznego kontaktu na stronie głównej

- brak powrotu z podstron na stronę główną

- wolne wczytywanie strony

- biała czcionka na czarnym tle (męczy oczy)

- za dużo opcji do klikania na stronie głównej

- za dużo animowanych elementów

- brak informacji, w którym miejscu obecnie znajduje się internauta

- brak tytułu, opisu i słów kluczowych na stronie głównej i podstronach

- strona w budowie przez kilka miesięcy (po co w ogóle działa domena?)

- źle nazwane przyciski na stronie

- wyskakujące pop-upy

[i] Źródło: blog.bluevision.pl[/i][/ramka]

[ramka][b]Co jest badane podczas audytu[/b]

- [b]Analiza użyteczności[/b] – badany jest m.in. dostęp do strony, czas jej generowania w całości i poszczególnych jej elementów, skuteczność nawigacji na stronie, zgodność strony z najpopularniejszymi na polskim rynku przeglądarkami, wyszukiwanie informacji w obrębie witryny, czytelność strony, głębokość nawigacji na stronie, odnośniki konieczne oraz odnośniki zbyteczne zawarte w serwisie.

- [b]Analiza techniczna[/b] – analizowana jest m.in. poprawność składni kodu, w jakim została napisana strona, poprawność kaskadowych arkuszy stylów, objętość kodu strony głównej i podstron, szybkość wykonywania skryptów na stronie WWW, kod witryny pod kątem robotów wyszukujących informacje w Internecie, rozkład nagłówków i paragrafów.

- [b]Analiza projektu graficznego[/b] – badanie obejmuje: dobór kroju i wielkości czcionek, dobór kolorów szaty graficznej, rozkład informacji na stronie głównej, dobór grafik oraz palety kolorów, zastosowanie animacji flash (jej ilość i niezbędność), tło strony internetowej.

- [b]Analiza SEO[/b] – badane są słowa kluczowe, konkurencja w przypadku używania fraz kluczowych w Google'u, optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek, widoczność strony przez roboty wyszukujące; analizowana jest treść serwisu, PageRank, adresy podstron, popularność linków w wyszukiwarkach, linki wychodzące itp.

[i]Źródło: firmy[/i] [/ramka]

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem