Jak pisaliśmy wczoraj, na stronach rządowego centrum legislacji pojawił się projekt który ma implementować dyrektywę o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Polska ma w tej kwestii dwa i pół roku zaległości, za co Komisja Europejska nalicza nam kary finansowe. Jednym z najgłośniej dyskutowanych rozwiązań wprowadzanych przez dyrektywę jest zapewnienie artystom „odpowiedniego i proporcjonalnego” wynagrodzenia (art. 18) za eksploracje w internecie (także w formie streamingu lub tzw. wideo na żądanie) filmów i seriali, które współtworzyli. Projekt przygotowany przez poprzednią ekipę rządzącą, zakładał rozszerzenie systemu tantiem na tę formę upowszechniania utworów. Jednak w najnowszym projekcie został on wykreślony.
Czytaj więcej
Projekt nowelizacji prawa autorskiego ma wprowadzić do polskiego prawa przepisy dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. To większa ochrona treści w sieci chroniąca twórców i wydawców.
Dominik Skoczek, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich — Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych, wskazuje iż artyści są „zaskoczeni i głęboko rozczarowani” taką decyzją resortu kultury. Nie zgadzają się także z przedstawioną przez ministerstwo argumentacją. Po pierwsze wskazują, że w brew twierdzeniom MKiDN, nie jest prawdą że rozwiązania, o które zabiegają filmowcy, zostały wprowadzone tylko w nielicznych krajach Unii.
Tantiemy za streaming w innych krajach
-Nowe mechanizmy w postaci tantiem ustawowych zostały przyjęte przy okazji wdrożenia dyrektywy rzeczywiście jedynie m.in. w Belgii, Słowenii czy na Litwie. Ministerstwo Kultury nie uwzględniło jednak faktu, że państwa takie jak Francja, Hiszpania, Włochy czy Estonia od dawna takie przepisy już w swoim prawodawstwie przyjęły, a inne państwa, ze względu na brak tradycji tantiem ustawowych, wdrożyły art. 18 dyrektywy w postaci innych skutecznych mechanizmów prawnych, takich jak np. zbiorowe negocjacje prowadzone przez związki zawodowe. - wyjaśnia Dominik Skoczek.
Tantiemy to dodatkowe wynagrodzenie wypłacane (współ)twórcom jakiegoś dzieła za jego wykorzystanie — w formie procentu od ceny danego egzemplarza (np. książki) lub stałej kwoty. W polskim prawie autorskim kwestię tę reguluję art. 70 ust. 2(1), który przyznaje współtwórcom utworów audiowizualnych (filmów, seriali) dodatkowe wynagrodzenie za wyświetlanie ich dzieł w kinach, najem egzemplarzy takich utworów, ich publiczne odtwarzanie, nadawanie w telewizji lub poprzez "inne środki publicznego udostępniania” a także reprodukowania na egzemplarzach służących do użytku osobistego (np. płyt DVD z filmem który obejrzymy w domu).