Minister rozwoju został upoważniony do określenia kryteriów umożliwiających finansowanie gminnych programów rewitalizacji z budżetu UE lub budżetu państwa. Wprowadzone modyfikacje wynikają z ustawy z 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). W przepisach ustawy o działach administracji rządowej (art. 1 nowelizacji) ustawodawca dookreślił, że dział budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo obejmuje także sprawy rewitalizacji, bez dotychczasowego ograniczenia wyłącznie do rewitalizacji budownictwa. W dziale tym nie mieści się jednak programowanie i realizacja polityki regionalnej, obejmująca również politykę miejską oraz koordynację programów i działań w zakresie rewitalizacji obszarów zdegradowanych społecznie i gospodarczo, gdyż to zadanie należy do działu rozwoju regionalnego.
Ustalenie jednolitych kryteriów
W zmienionej ustawie o rewitalizacji (art. 56 nowelizacji) ustawodawca dodał nową regulację przewidującą, że minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (obecnie minister rozwoju) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa (obecnie minister infrastruktury i budownictwa) może określić, w drodze rozporządzenia, kryteria i wskaźniki dla obszarów rewitalizacji umożliwiające finansowanie gminnych programów rewitalizacji ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub budżetu państwa. Rozporządzenie to powinno uwzględniać występowanie na tych obszarach negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o rewitalizacji, czyli m.in. gospodarczych lub środowiskowych.
Zgodnie z uzasadnieniem nowelizacji, celem tej delegacji było zapewnienie jednolitych kryteriów wydatkowania środków na rewitalizację pochodzących z budżetu centralnego. Minister może, ale nie musi wydać wskazanego wyżej rozporządzenia. Przed nowelizacją ustawa o rewitalizacji nie zawierała jednak szczególnych regulacji dotyczących finansowania tego procesu (por. praktyczny komentarz resortu do ustawy o rewitalizacji, https://mib.gov.pl), w związku z czym zgłaszane są obawy, czy skorzystanie przez ministra z tego uprawnienia nie utrudni sytuacji samorządów.
Zagospodarowanie przestrzenne
Zmodyfikowana ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 26 nowelizacji) przewiduje, że po podjęciu przez sejmik województwa uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego województwa marszałek województwa powinien m.in. przedstawić projekt planu:
- ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w celu stwierdzenia jego zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju oraz