Reklama

Polskie AGD cofnęło się o niemal dekadę. Mocny spadek produkcji

W polskich zakładach sprzętu AGD w 2023 r. produkcja spadła o 11 proc., co przełożyło się na niemal 3 mln urządzeń mniej. Firmy, mimo to, nie planują wielkich zwolnień.

Publikacja: 28.02.2024 15:59

W polskich zakładach sprzętu AGD w 2023 r. produkcja spadła o 11 proc.

W polskich zakładach sprzętu AGD w 2023 r. produkcja spadła o 11 proc.

Foto: Adobe Stock

Zatrudnienie w przemyśle AGD zmniejszyło się w efekcie spadku produkcji o ok. 1 tys. osób – wynika z danych zaprezentowanych przez organizację APPLiA Polska, zrzeszającą producentów AGD. – Produkcja spadła o 11 proc., ale firmy redukując nieznacznie zatrudnienie, ograniczały się do pracowników tymczasowych, którzy mogą wrócić w miarę wzrostu zapotrzebowania na sprzęt – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

Mimo wyzwań jak walka z inflacją, opóźnionym efektem covidowym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i skutkami wojny w Ukrainie, firmy nieznacznie zmniejszyły inwestycje. Ostatecznie wyniosły one 2 mld zł, wobec 2,3 mld zł w 2022 r., rekordowym w ostatnich latach.

W polskiej produkcji dominują pralki

Organizacja podaje, że w Polsce w roku 2023 wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln sztuk tzw. dużego AGD. – Oznacza to cofnięcie się ze skalą produkcji do wyniku za 2014 r, przy utrzymaniu mocy produkcyjnych – dodaje.

Czytaj więcej

Chińskie AGD zalewa Europę. Konkurencja dla polskich fabryk
Reklama
Reklama

Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90 proc. polskiej produkcji trafia na eksport – najwięcej na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski. W podziale na produkty dużego AGD, Polska jest największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań z 31 proc. udziałem w eksporcie, zaś w przypadku zmywarek do naczyń to 24 proc.

Pomimo znaczących spadków w produkcji Polska utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD – dostarcza ok. 40 proc. urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Polska jest także drugim eksporterem AGD na świecie, na tym polu ustępując jedynie Chinom.

- Po niezwykle wymagającym dla branży 2022 r., charakteryzującym się problemami z dostępnością komponentów oraz wzrastającymi kosztami produkcji oraz logistyki, podobnie jak inni producenci byliśmy optymistami – wyjaśnia w raporcie Robert Stobiński, wiceprezes Amica. – Niestety, rzeczywistość negatywnie zweryfikowała nasze przewidywania. Rynek nadal notował spadek sprzedaży, co znalazło odzwierciedlenie w redukcji wolumenu produkcji – dodaje.

Czytaj więcej

Turcy z zielonym światłem na zakup Whirlpoola

Szansa na lepszy 2024 rok

Sprzedaż dużego AGD w Polsce spadła o 1 mld zł do poziomu 11,3 mld zł, zaś dla małego sprzętu nie zmieniła się w ujęciu wartościom i pozostała na poziomie 5,8 mld zł. Mimo wywołanego inflacją i wzrostem kosztów skoku cen widać, że w ujęciu ilościowym rynek się mocno skurczył.

Są już jednak sygnały optymistyczne, na co wskazują detaliści. Porównując dane producentów za styczeń widzimy rdr wzrosty o 6,4 proc. ilościowo i 2,6 proc. wartościowo, co może wskazywać, że pierwszy kwartał bieżącego roku przyniesie lekkie ożywienie na rynku AGD.

Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
PiS chciał kupić Żabkę, teraz PSL celuje w Carrefoura
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama