Polskie AGD cofnęło się o niemal dekadę. Mocny spadek produkcji

W polskich zakładach sprzętu AGD w 2023 r. produkcja spadła o 11 proc., co przełożyło się na niemal 3 mln urządzeń mniej. Firmy, mimo to, nie planują wielkich zwolnień.

Publikacja: 28.02.2024 15:59

W polskich zakładach sprzętu AGD w 2023 r. produkcja spadła o 11 proc.

W polskich zakładach sprzętu AGD w 2023 r. produkcja spadła o 11 proc.

Foto: Adobe Stock

Zatrudnienie w przemyśle AGD zmniejszyło się w efekcie spadku produkcji o ok. 1 tys. osób – wynika z danych zaprezentowanych przez organizację APPLiA Polska, zrzeszającą producentów AGD. – Produkcja spadła o 11 proc., ale firmy redukując nieznacznie zatrudnienie, ograniczały się do pracowników tymczasowych, którzy mogą wrócić w miarę wzrostu zapotrzebowania na sprzęt – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

Mimo wyzwań jak walka z inflacją, opóźnionym efektem covidowym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i skutkami wojny w Ukrainie, firmy nieznacznie zmniejszyły inwestycje. Ostatecznie wyniosły one 2 mld zł, wobec 2,3 mld zł w 2022 r., rekordowym w ostatnich latach.

W polskiej produkcji dominują pralki

Organizacja podaje, że w Polsce w roku 2023 wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln sztuk tzw. dużego AGD. – Oznacza to cofnięcie się ze skalą produkcji do wyniku za 2014 r, przy utrzymaniu mocy produkcyjnych – dodaje.

Czytaj więcej

Chińskie AGD zalewa Europę. Konkurencja dla polskich fabryk

Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90 proc. polskiej produkcji trafia na eksport – najwięcej na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski. W podziale na produkty dużego AGD, Polska jest największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań z 31 proc. udziałem w eksporcie, zaś w przypadku zmywarek do naczyń to 24 proc.

Pomimo znaczących spadków w produkcji Polska utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD – dostarcza ok. 40 proc. urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Polska jest także drugim eksporterem AGD na świecie, na tym polu ustępując jedynie Chinom.

- Po niezwykle wymagającym dla branży 2022 r., charakteryzującym się problemami z dostępnością komponentów oraz wzrastającymi kosztami produkcji oraz logistyki, podobnie jak inni producenci byliśmy optymistami – wyjaśnia w raporcie Robert Stobiński, wiceprezes Amica. – Niestety, rzeczywistość negatywnie zweryfikowała nasze przewidywania. Rynek nadal notował spadek sprzedaży, co znalazło odzwierciedlenie w redukcji wolumenu produkcji – dodaje.

Czytaj więcej

Turcy z zielonym światłem na zakup Whirlpoola

Szansa na lepszy 2024 rok

Sprzedaż dużego AGD w Polsce spadła o 1 mld zł do poziomu 11,3 mld zł, zaś dla małego sprzętu nie zmieniła się w ujęciu wartościom i pozostała na poziomie 5,8 mld zł. Mimo wywołanego inflacją i wzrostem kosztów skoku cen widać, że w ujęciu ilościowym rynek się mocno skurczył.

Są już jednak sygnały optymistyczne, na co wskazują detaliści. Porównując dane producentów za styczeń widzimy rdr wzrosty o 6,4 proc. ilościowo i 2,6 proc. wartościowo, co może wskazywać, że pierwszy kwartał bieżącego roku przyniesie lekkie ożywienie na rynku AGD.

Zatrudnienie w przemyśle AGD zmniejszyło się w efekcie spadku produkcji o ok. 1 tys. osób – wynika z danych zaprezentowanych przez organizację APPLiA Polska, zrzeszającą producentów AGD. – Produkcja spadła o 11 proc., ale firmy redukując nieznacznie zatrudnienie, ograniczały się do pracowników tymczasowych, którzy mogą wrócić w miarę wzrostu zapotrzebowania na sprzęt – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

Mimo wyzwań jak walka z inflacją, opóźnionym efektem covidowym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i skutkami wojny w Ukrainie, firmy nieznacznie zmniejszyły inwestycje. Ostatecznie wyniosły one 2 mld zł, wobec 2,3 mld zł w 2022 r., rekordowym w ostatnich latach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla