Sezon świąteczny w sklepach czas już zaczynać

Oszczędzający konsumenci to kiepski prognostyk na najważniejszy dla branży okres w roku. Wszystko wskazuje na to, że Polacy nadal będą się trzymali mocno za kieszenie, co stawia pod znakiem zapytania tradycyjny świąteczny boom.

Publikacja: 30.10.2023 03:00

Oszczędzający konsumenci to kiepski prognostyk na najważniejszy dla branży okres w roku

Oszczędzający konsumenci to kiepski prognostyk na najważniejszy dla branży okres w roku

Foto: Adobe Stock

Tylko w związku z Bożym Narodzeniem Polacy zostawiają w sklepach dodatkowe ok. 20 mld zł. A może raczej zostawiali, ponieważ w związku z wysoką inflacją mocno złapali się za kieszenie i ograniczają wydatki, również na te podstawowe kategorie. Oznacza to, że sklepy mogą się rozczarować co do spodziewanych wyników, co widać już po zapowiedziach związanych z zakupami na Wszystkich Świętych.

Mniej na znicze

Na pytanie, czy konsumenci zamierzają ograniczyć wydatki z tej okazji, odpowiedzi twierdzącej udzieliło aż 51,6 proc. – wynika z badania serwisu Moja Gazetka, agregatora ofert promocyjnych. Choć to mniej niż przed rokiem, kiedy wydatki ograniczać chciało 71,3 proc., to jednak sygnał ostrzegawczy. Przed rokiem 36,6 proc. badanych zadeklarowało, że z uwagi na wysokie ceny paliwa odwiedzi mniej miejscowości, gdzie znajdują się groby najbliższych. W aktualnym badaniu odsetek ten jest dużo mniejszy i wynosi 20,6 proc.

– Z jednej strony nie jest to niespodzianką, patrząc na to, jak na przestrzeni roku zmieniły się ceny paliwa. Z drugiej jednak niższe ceny paliwa, które obowiązywały w momencie, gdy prowadziliśmy badanie, były związane z niedawnymi wyborami parlamentarnymi – mówi Iwona Karczmarczyk z Moja Gazetka. – Dziś widać już znaczne zmiany cen, które do początku listopada prawdopodobnie jeszcze urosną, więc różnice te koniec końców nie będą tak duże – dodaje.

Czytaj więcej

Niedzielny zakaz handlu chwieje się w posadach

Sklepy drobiazgowo się na tę okazję przygotowują. – Sprzedaż zniczy w sklepach rośnie rok do roku średnio o około 19 proc. Z myślą o nich przygotowujemy ofertę sezonową już na przełomie września i października, choć największy wzrost sprzedaży przypada na drugą połowę miesiąca – mówi Magdalena Lisak, menedżer kategorii w sieci Aldi.

– Jak co roku, przygotowaliśmy bogatą ofertę na artykuły nagrobne, która pomaga kultywować tę wyjątkową polską tradycję – mówi Marcin Szczygielski, kupiec odpowiedzialny za ofertę zniczy w sieci Biedronka.

Zaraz po 1 listopada w sklepach już pełną parą zaczną się pojawiać produkty bożonarodzeniowe, choć w wielu można je znaleźć już teraz. W tym roku jednak muszą się liczyć z tym, że konsumenci mocno złapali się za kieszenie.

Z danych Consumer Panel Services GfK wynika, że 86 proc. konsumentów wciąż deklaruje konieczność oszczędzania, jednak jest to zmiana na plus względem 91 proc. w całym 2022 r. i na początku 2023 r.

Czytaj więcej

Drożyzna skłania Polaków do szukania dorywczej pracy

Mocne oszczędzanie

GfK podaje, że po pierwszej połowie 2023 r. w grupie 280 kategorii FMCG, które monitoruje, spadki odnotowuje wciąż 69 proc., a wzrost jedynie 31 proc. kategorii. Spadki dotyczą też wielu innych kategorii, jak meble czy elektronika.

– Od kilkunastu miesięcy obserwujemy u polskich konsumentów wyraźną powściągliwość w zakresie zakupów, spowolnienie gospodarcze odczuwają zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, a poprawa nastrojów konsumenckich jest prawdopodobna dopiero wtedy, gdy zaczniemy zbliżać się do celu inflacyjnego, a stopy procentowe ostatecznie zaczną maleć. Konsumenci odczują to na własnych kieszeniach i z większą śmiałością podejdą do wydawania pieniędzy – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital.

– Do tego momentu klienci będą utrzymywać wyjątkową rozwagę i ostrożność w wydawaniu środków finansowych i mogą ograniczać zakupy produktów w ramach kategorii, które nie zaspokajają ich podstawowych potrzeb. Prognozowany spadek zakupów online nie świadczy jednoznacznie o zwrocie w kierunku sklepów stacjonarnych, a jedynie o reakcji konsumentów na tegoroczne zmiany ekonomiczne i gospodarcze – dodaje.

Czytaj więcej

Rekordowe 12 mld dol. na Halloween

Bez boomu online?

Wyzwaniem jest także prawo, znacznie trudniej będzie się przebić z atrakcyjną promocją, choćby podczas Czarnego Piątku, w efekcie obowiązującej od stycznia dyrektywy Omnibus. Nakazuje ona przy promocji podawanie także informacji o najniższej cenie produktu w ostatnich 30 dniach, co mocno ogranicza wachlarz możliwości. Wcześniej sklepy często specjalnie podnosiły ceny, by później móc – pozornie – mocniej je obniżyć. W efekcie promocje często były pozorne, ale sprzedaż rosła. W tym roku będzie dużo trudniej.

– Liderzy rynkowi, jak LPP oraz Answear, przewidują ożywienie w czwartym kwartale. Zmiana pogody na jesienną przyniesie zdecydowane ożywienie w tej branży, a silnie rozwijany w niej e-commerce na pewno będzie tego beneficjentem – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej kolejne 11 proc. Polaków zamierza jeszcze w tym roku przenieść zakupy z tej kategorii do internetu, a zrobiło to w tym roku już 15 proc. – dodaje.

Mimo to, choć liczba korzystających z internetu rośnie i w tym roku może po raz pierwszy przekroczyć 90 proc. populacji, to jednak kupujących ubywa – wynika z danych Ecommerce Europe, branżowej organizacji sprzedawców online w UE. Prognoza to powrót do poziomu 68 proc. internautów, którzy także w sieci robią zakupy. W porównaniu z 2022 r. to spadek aż o 5 pkt proc., ale tegoroczny wynik słabszy będzie także niż we wcześniejszych latach. Niższy był dopiero w 2019 r., kiedy wynosił 66 proc.

Tylko w związku z Bożym Narodzeniem Polacy zostawiają w sklepach dodatkowe ok. 20 mld zł. A może raczej zostawiali, ponieważ w związku z wysoką inflacją mocno złapali się za kieszenie i ograniczają wydatki, również na te podstawowe kategorie. Oznacza to, że sklepy mogą się rozczarować co do spodziewanych wyników, co widać już po zapowiedziach związanych z zakupami na Wszystkich Świętych.

Mniej na znicze

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Polacy chcą oszczędzać nawet na świętach
Handel
Prezenty świąteczne będą, ale często na raty
Handel
Były szef Abercrombie&Fitch pozywa firmę. Nie chciała płacić za jego prawników
Handel
Przy zakupie zabawek zaczęliśmy trzymać się za portfel
Handel
Ursula von der Leyen grozi Chinom sankcjami za wspieranie Rosji
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja zmienia łańcuchy dostaw w okresach wysokiego popytu